"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
Omzet supermarkten in 2020: gemiddelde stijging van 12,3%
Zo is de omzetstijging bij de kleinere supermarkten (omzetklasse tot € 100.000) het grootst: maar liefst 14%. Terwijl de klasse daarboven (€ 100.000 tot € 150.000) een stuk minder omzetstijging noteerde van gemiddeld 10,8%.
De onderliggende nettowinst kwam uit op 593 miljoen euro, 7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstmarges, die laten zien hoeveel cent winst er per euro omzet wordt geboekt, daalden juist iets. De omzet steeg met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro.
"De marge is bij het Europese deel van Albert Heijn flink gedaald en zakte van 4,4% in het Covid-jaar 2021 tot 3,6% in 2022 toen het publiek weer buiten de deur kon gaan eten en daar ook massaal gebruik van ging maken", zegt Sloot.
Uit onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) blijkt dat juist die enorme winsten de reden zijn dat onze boodschappen zo duur zijn. Deze zorgen voor een groot deel van de prijsstijgingen. Andere factoren – zoals hogere arbeidskosten, transportkosten of hoge gasprijzen – hebben een minder groot effect op de prijzen.
De Jumbo Food Group, het bedrijf achter de Jumbo supermarkten en restaurantketen La Place, heeft het jaar 2022 afgesloten met een bedrijfsresultaat van 659 miljoen euro. Dat betekent een daling van 5% ten opzichte van 2021. De nettowinst viel terug van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro.
De winstmarge, waarmee de supermarkt meet hoeveel het zelf kan verdienen aan verkochte producten, daalde in Europa van 4,3 procent in 2021 naar 3,6 procent vorig jaar.
Lage winstmarges
"Maar veel scheelt het niet." Er wordt namelijk nauwelijks winst gemaakt bij de Nederlandse supermarkten en boeren, concludeert hij. "Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit.
Albert Heijn rapporteert in 2017 een operationele marge van 4,9% terwijl Jumbo 6,1% aan genormaliseerde EBITDA optekent in haar Jaarverslag. Betekent dit dat Jumbo de winnaar is? Albert Heijn heeft een bijna twee keer zo hoge omzet.
Albert Heijn was al met afstand de grootste supermarktketen van het land en heeft die positie vorig jaar verder verstevigd. Concurrent Jumbo, die een roerig jaar kende, verloor juist wat terrein, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ.
Resultaten Jumbo 2022:
Consumentenomzet van € 10,3 miljard doorbreekt voor het eerst grens van € 10 miljard. Stabiele omzetgroei online, sterke groei in zakelijk segment. Verdere stappen in kader van bewuster, gezonder en duurzamer leven. In België met inmiddels 27 winkels uitgegroeid tot gewaardeerde speler.
Salarissen. Van de top 3 meest voorkomende banen tussen de twee bedrijven waren Jumbo salarissen gemiddeld € 1.039 hoger dan die van Albert Heijn.
Om een Albert Heijn te openen, heb je een startkapitaal en eigen vermogen nodig. Niet enkel om de winkel te kunnen bouwen, maar ook om de supermarkt met voorraad te vullen. De totale startinvestering bij een nieuwe supermarkt ligt zo rond de €2.500.000 (afhankelijk van de grootte en het opleverniveau van de winkel).
NECKARSULM - De Lidl Stiftung heeft in het boekjaar 2021/22 de winst met 5,7 procent zien toenemen tot €2,14 miljard. Dat blijkt uit deze week gepubliceerde cijfers.
In 2019 bedroeg het gemiddelde bedrijfsresultaat in de horeca 14,7 procent. Dit betekent dat op elke euro omzet gemiddeld bijna 15 cent winst wordt gemaakt. De kosten zijn gemiddeld 85,3 procent van de omzet.
1. Albert Heijn omzet: €16,4 miljardd (2021); 2. Jumbo omzet: € 10 mld (2022);
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft vorig jaar 2,5 miljard euro winst geboekt. Met een winststijging van 13 procent schreef Albert Heijns moederbedrijf de hoogste nettowinst bij in zeker tien jaar tijd.
Kassa checkt jaarlijks de prijzen van producten van 6 supermarkten. Dat noemen ze het Kassa Boodschappenmandje. En wat bleek uit het laatste onderzoek? Dat de boodschappen bij de ALDI het duurst zijn.
Albert Heijn heeft in 2022 zijn positie als marktleider verstevigd. Nummer twee Jumbo verloor juist terrein en dat gold ook voor Lidl. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ, meldt Distrifood.
Een Supermarkt medewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.250 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.915 (laag) tot € 2.590 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
Conclusie. We geven in Nederland maandelijks veel geld aan boodschappen uit. Een huishouden dat uit 2 personen bestaat is gemiddeld €432 per maand aan boodschappen kwijt. Ook wanneer je alleen woont ben je veel geld aan boodschappen kwijt, want dan betaal je gemiddeld €237 per maand.
Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.