Ze hebben een positieve of een negatieve lading. Het voltage van een bliksemontlading kan 20 tot 100 miljoen volt bedragen; de stroomsterkte kan tot 20.000 ampère oplopen, waarbij een kerntemperatuur wordt bereikt van circa 30.000 K, een temperatuur die circa 6 maal hoger is dan die van het oppervlak van de zon.
Een bliksem kan een spanning hebben van een paar honderd miljoen volt bij een stroomsterkte van tienduizenden ampères.
Door de grote kracht van de bliksemstraal is er nog geen bestaand apparaat die dit op kan vangen en om kan zetten in bruikbare stroom. Er zijn dus geen batterijen of accu's die de stroom op kunnen slaan, omdat de kracht van de spanningspiek veel te groot is.
Bliksem is een elektrische ontlading in de atmosfeer die gepaard gaat met donder.
De extreme elektrische energie van die bliksem zorgt ervoor dat alle deeltjes in de lucht een elektrische lading krijgen. In het bijzonder breekt bliksem de moleculen in de lucht. Via een natuurlijk proces komt er zo stikstof, in de vorm van nitraat, in de regendruppels die vaak met een onweersbui gepaard gaan.
Een blikseminslag is een gebeurtenis die ongeveer een op de twee miljoen mensen per jaar persoonlijk treft. Een aanzienlijk deel van de getroffenen overleeft dit natuurgeweld. Er zijn twee belangrijke mechanismen die tot letsel leiden: hartritmestoornissen en brandwonden.
Dat gaat van concentratiestoornissen, duizeligheid, hoofdpijn, epileptische aanvallen en doofheid tot stemmingswisselingen en zelfs veranderingen in de persoonlijkheid. De Amerikaanse Jaime Santana weet er alles van.
-Witte bliksem betekent een " droog onweer " zodat er brandgevaar in deze situatie. -Paars/roos bliksems bij de "cumulonimbus pracipitatio", of simpel gezegd buienwolk, betekent veel regen. -Blauwe bliksems treden op in hagel/sneeuwbuien. -Oranje/rood bliksems komt voor in een stoffige atmosfeer.
Uit onderzoek blijkt dat zonnepanelen zelf geen bliksem aantrekken, maar zij kunnen wel geraakt worden door de bliksem. Door het aarden van de panelen kan er geen overbelasting ontstaan in de zonnepanelen, waardoor ze goed blijven werken.
Ongeveer 200.000 keer per jaar slaat in Nederland de bliksem in. Soms met flinke schade aan bijvoorbeeld je woning. Maar wat wil je ook met een temperatuur van de bliksem die oploopt tot ongeveer 30.000 graden Celsius.
Als het onweer bij u in de meterkast inslaat kan uw aardlekschakelaar kapot gaan. Op dat moment schakelt deze automatisch uit. De stroom van uw huis wordt dan vervolgens uitgeschakeld waardoor de rest van uw apparaten niet worden beschadigd.
De bliksem kiest de gemakkelijkste weg en slaat in waar het elektrische veld het grootst is. Zo goed als alles geleidt stroom beter dan de lucht, dus slaat de bliksem vaak in op het hoogste punt. Ook ijzeren constructies geleiden erg goed en trekken dus de bliksem aan.
Klein feitje: 24.000 mensen gaan wereldwijd jaarlijks dood door blikseminslag. In 85 procent van de gevallen gaat het om mannen. Komt dat omdat vrouwen vaker binnenshuis zijn als er onweer is of hebben vrouwen dan toch iets speciaals? 240.000 mensen worden jaarlijks getroffen door de bliksem, maar overleven het.
Het flikkert en schijnt niet zoals normale bliksem, maar zogeheten 'donkere bliksem' komt overal op aarde voor. Preciezer gezegd heet dit mysterieuze verschijnsel terrestrische gammaflitsen of TGF (Terrestrial Gamma-Ray Flash).
Bliksem bevat veel energie, maar die is lastig op te vangen. Het zou wel handig zijn als je de energie van blikseminslagen op kon vangen; het gaat namelijk om véél energie. Soms is de stroomsterkte 200.000 ampère, en de spanning miljoenen volt.
De lucht rond de bliksemschicht wordt superverhit tot wel 30 000 °C, dat is 5 keer warmer dan het oppervlak van de zon. Deze plotse stijging in temperatuur zorgt ervoor dat de lucht errond sneller uitzet dan de snelheid van het geluid.
Een bliksemschicht bezit veel te veel energie en lading om zich te bekommeren om een kleine hoeveelheid metaal en zal dus in dit geval liever de snelste weg kiezen. Kortom, het metaal in een mobiele telefoon zal de bliksem niet aantrekken. Mobiele telefoons bevatten te weinig metaal om als bliksemafleider te werken.
In een stalen auto ben je veilig doordat de carrosserie fungeert als een zogenaamde kooi van Faraday. De bliksem slaat meestal in op de antenne of het dak.
Als de bliksem bij jou in de buurt inslaat, moet die stroom ergens naartoe kunnen. Via een elektriciteits- of antennekabel of waterleiding kan de stroom zo jouw huis binnenkomen. Als je stekkers dan nog in het stopcontact zitten, kan apparatuur beschadigen. Denk bijvoorbeeld aan een laptop die nog aan de oplader zit.
Als een Like niet genoeg is, tik je op het blauwe sterretje om een Super Like™ te sturen! Je profiel verschijnt in hun kaartenstapel met een felblauwe rand en ster, wat aangeeft dat je hen een Super Like hebt gegeven. Als diegene jou ook een Like geeft, weet je: je hebt een match!
De stroomsterkte en spanning van de bliksem bedraagt 100 tot 60.000 ampère bij een duur, die varieert van één seconde tot één tienduizendste seconde. Stroomsterktes van 200.000 ampère zijn ook gemeten, maar zijn van uiterst korte duur. In een bliksemflits kan de spanning oplopen tot 100 miljoen Volt.
Wanneer je in het terrein onderweg bent en geen internet hebt, kun je ook met de eenvoudige 3-seconden vuistformule berekenen hoe ver het onweer van je vandaan is: tel de seconden tussen blikseminslag en donderslag en deel dit getal door drie. Hierdoor weet je grofweg hoe ver weg het onweer is.
Binnenshuis sluit je deuren en ramen. Trek de stekkers uit de stopcontacten en ontkoppel de kabel van radio en televisie. Sta niet te dicht bij de schouw. Beter ook geen bad of douche nemen en kranen, en radiatoren en wasmachines niet aanraken.
In een huis ben je ook redelijk veilig, mits je niet in de buurt van koperen leidingen of elektrische kabels bent. Ook schijnt douchen en badderen een afrader te zijn. De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is gemiddeld 1 op 2 miljoen.
' De norm voor bliksembeveiliging, NEN-EN-IEC 62305, beschrijft onder andere de scheidingsafstand die een nieuwe installatie moet hebben ten opzichte van de bliksembeveiliging. 'Als een airco-unit te dicht bij een geleider staat, bestaat de kans dat er overslag plaatsvindt in het geval van een inslag.