De lege accu's worden meegenomen naar een centrale locatie, zo vertelt Llyod Drop aan indebuurt. Daar worden de accu's weer opgeladen met groene energie. In de toekomst wil het bedrijf de accu's zelfs volledig opladen met zonne-energie.
De accu van een scooter kun je eenvoudig met de standaard meegeleverde laadkabel thuis of op het werk via het stopcontact opladen. Het ligt aan het type accu of de accu er ook uitgehaald kan worden. Dit wordt een uitneembare accu genoemd. Met een snellader is het ook mogelijk om de laadtijd te beperken.
Een elektrische scooter kan, in tegenstelling tot een elektrische auto, aan een gewoon stopcontact worden opgeladen. Bepaalde modellen hebben uitneembare accu's, wat het opladen nog handiger maakt, want dan kan je de accu overal laden waar een stopcontact is.
Deze kan worden opgeladen via een normaal stopcontact. Je hebt dus geen Speciaal oplaadpunt nodig. Net als bij elektrische fietsen zijn de meeste e-scooters uitgerust met een uitneembare lithium accu. Het grote voordeel hiervan is dat je deze overal op kunt laden waar een stopcontact aanwezig is.
Een volledige laadbeurt kost dan 60 cent tot 1,60 euro. Een tankbeurt voor een benzinescooter kost ongeveer een tientje. Per kilometer komt dat rond de 5 cent uit. Op een volle tank rijdt je zo'n 200 kilometer.
Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet en de knipperlichten. Gebeurt er niets dan is het mogelijk dat je accu leeg is of dat er mogelijk een zekering bij de accu kapot is.
Hoe lang gaat een scooter accu mee? En dat is lastig te zeggen. Soms gaat een accu een jaar mee, soms 3 jaar en een andere keer 6 maanden. Een probleem dat ontstaat bij lege accu is het niet of slecht starten van de scooter.
Vraag: Hoe vaak kan ik de accu van de scooter opladen voordat ik deze moet vervangen? Antwoord: Veel accu's kunnen ongeveer 300 tot 500 keer worden opgeladen, terwijl de beste kwaliteit accu's tot wel 1000 keer kunnen worden opgeladen.
De laadtijd is geheel afhankelijk van de stroomsterkte van je lader (uitgedrukt in Ampere) waarmee je je accu wil of kan opladen. Bij een ½ A (500 MA) zal de laadtijd ongeveer 10 uur zijn. Bij een stroomsterkte van 2 Ampere zal de laadtijd ongeveer 2½ uur zijn.
Langere levensduur
Een Lithium accu gaat zomaar 3 tot 4 keer zolang mee, tot wel 1500/2000 laadcycli. Een loodaccu daarentegen begeeft het al na hooguit 300-500 cycli waarbij vooral het onderhoud en juiste gebruik nauw luistert.
Aanbieder GO Sharing heeft nieuwe tweewielers verspreidt die harder rijden en daarmee voor de langere afstanden geschikt zijn. Dit model heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, in tegenstelling tot de zeshonderd groene scooters die in de regio al actief zijn en op 25 kilometer per uur begrensd zijn.
De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet. Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Dan kan je rekenen op een boete van de politie, maar ook GO Sharing wordt hiervan op de hoogte gebracht en kan bijvoorbeeld een boete van € 500 opleggen voor het laten rijden van iemand anders.
Voor deelname aan het verkeer op de openbare weg op een scooter is een rijbewijs verplicht. Je krijgt pas een rijbewijs als je je theorie-examen en vanaf 1 maart 2010 ook je praktijkexamen bij het CBR hebt gehaald. Iedereen met een geldig rijbewijs kan dan ook gebruik maken van de e-deelscooter.
Ga naar de scooter (u ziet precies op de kaart waar u heen moet gaan). Check de scooter op schades en meld dit eventueel in de app. Start de scooter en rijd waarheen u wilt. Parkeer uw Felyx scooter in het servicegebied en stop de scooter in de app.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Denk hierbij aan een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een aanpassing in de luchttoevoer (luchtfilter of luchtfilterhuis) naar de carburateur, een varioring en een cdi (ontstekingsregeling). Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen.
Niet doen dus. Voor een autolader is een 6A lader overigens een gemiddelde lader. Geen druppellader (je mag hem niet onbeperkt aansluiten) en geen snellader (het duurt al snel 12 uur om een lege accu vol te krijgen).
Afhankelijk van verschillende factoren zoals leeftijd en schadevrije jaren, loopt de maandelijkse kosten voor een elektrische scooterverzekering al snel boven de €10 en richting de €20 per maand.
Afhankelijk van de slijtage van onderdelen kunt u uitgaan van een bedrag vanaf 99 euro all-in voor een gewone servicebeurt aan een elektrische scooter. Hierbij zijn inbegrepen – arbeidsloon, smeermiddelen en het eventueel vervangen van remvloeistof.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.