Hoe de prijs van een auto is samengesteld legde de Duitse professor Diez ons uit. Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers blijkt dat de gemiddelde nettowinst per vestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2 procent bedroeg. In de eerste helft van 2021 noteerden de dealers een nettowinst van 1,33 procent.
Een nieuwe auto kost veel en het lijkt dan ook dat je gemakkelijk een mooi bedrag van de prijs af kunt krijgen. In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
De kortingen verschillen van merk tot merk. Gemiddeld mag u rekenen op 8 à 15 procent korting op de catalogusprijs.
Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
Er is een opleiding tot autoverkoper op mbo-niveau, namelijk de opleiding Verkoop Mobiliteitsbranche. Je leert hier alles over verkooptechnieken en de verschillende onderdelen van een auto. Je wordt zo helemaal klaargestoomd voor het beroep. Ook is de hbo-opleiding Commerciële Economie een goede keuze.
Maar, waar kopen handelaren hun auto's voor de tweedehandsmarkt? De handelaar koopt de tweedehandsauto's in de basis overal behalve bij de importeur. Denk hierbij aan andere handelaren, leasebedrijven, veilinghuizen, particulieren en merkdealers met inruilvoertuigen of handelsvoorraad.
De reden waarom merkdealers vaak duurder zijn dan universele garages zit in het feit dat merkdealers: Hogere "overhead"-kosten hebben zoals een luxe showroom en duurdere locatie. Gebonden zijn aan één importeur voor de onderdelen.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
Een autohandelaar is een handelaar die auto's koopt om ze vervolgens te verkopen met winst. Als autohandelaar heb je over het algemeen te maken met particulieren en autodealers. Door het grootschalig inkopen en het goed onderhandelen kan een autohandelaar zijn marges halen.
Korting bij geen inruil
Immers: als je geen inruilauto hebt, dan kun je vaak een extra korting bedingen. Die ligt in vel gevallen tussen de 8 tot 10% bij een gebruikte auto. Bij een nieuwe auto moet je met maximaal 8% rekening houden.
Als autohandelaar is het heel belangrijk dat je voldoende kennis van auto's én van hun marktwaarde hebt. Een studie die je hier goed op voorbereidt is de mbo-opleiding (verkoop)manager mobiliteitsbranche (niveau 4). De opleiding wordt door verschillende opleidingsinstituten in Nederland aangeboden.
Procentuele winstmarge
Volgens dataverzamelaar Jato boekt Ferrari gemiddeld € 97.535 per auto. Procentueel is dat een winst van 25,5%, terwijl dat een jaar ervoor 21,4% was. Hiermee kan het merk dat wordt geteisterd door chip tekorten vast compenseren.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
Maar uitgaande van een universele garage aangesloten bij de Bovag, zal dat gemiddeld 60-80 euro per uur zijn excl. BTW. Bij dealerbedrijven begint het tarief meestal bij zo'n 80 euro tot soms ver voorbij de 100 euro. Maar zoals gezegd speelt de exclusiviteit van het merk daar ook een belangrijke rol is.
Nederland telt ongeveer vierhonderd dealerondernemingen die in totaal enkele duizenden vestigingen hebben. Ongeveer honderd van die autobedrijven behoren tot de grote spelers. Zij voeren meerdere merken en beschikken over tal van showrooms en werkplaatsen in het hele land.
Auto kopen tips: onderhandelen bij een autobedrijf of dealer doe je zo. Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Je kunt een opleiding tot autoverkoper op zowel MBO als HBO niveau volgen. Ook is het mogelijk om vanuit een MBO opleiding door te stromen naar een HBO opleiding tot autoverkoper. Bij AutoJobs Professionals kun je aan de slag als autoverkoper of tijdens je werk een opleiding volgen tot autoverkoper.
dealer (zn) : autohandelaar, detailhandelaar.
Een autoverkoper, soms ook verkoopadviseur automotive genoemd, is werkzaam in de autobranche en richt zich op de verkoop van nieuwe of tweedehands auto's.
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a autoverkoper (m/v) is € 2.864 per maand in Nederland. 88 salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 26 mei 2023.
Het ondernemingsloket zal je eerst vragen of je beschikt over een getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer of over een gelijkwaardig diploma. Elk diploma afgeleverd door een in België erkende hogeschool of universiteit, volstaat eveneens om jouw kennis te bewijzen.
In de staat van bedrijfsactiviteiten is groothandel als aparte categorie genoemd. Dit betekent volgens het college dat handel in auto- en motorfietsonderdelen en -accessoires moet worden uitgelegd als detailhandel.