De auto legt een afstand van 75 km af in totaal. Hoeveel minuten is de auto onderweg geweest? Dus de auto was in totaal 180 minuten onderweg. Met Slimleren kun je op een leuke manier thuis extra oefenen met de vakken waar jij moeite mee hebt.
Voor de afstand van 8 km wordt 2:00 uur geraamd (4 km / u). Voor de stijging en daling wordt 3:12 uur berekend (stijging: 600 m tot 300 m / u = 2:00 uur, daling: 600 m tot 500 m / u = 1,2 uur = 1: 12 uur).
Normaal is 10 kilometer per uur, dus 1 uur over 10 kilometer. Snel is 12 kilometer per uur, dus 50 minuten over 10 kilometer. Supersnel is 15 kilometer per uur, dus 40 minuten over 10 kilometer.
Als je de snelheid weet, in dit geval 20 km/u, dan weet je dat de fietser 20 kilometer aflegt in 60 minuten. De helft van de afstand leg je af in de helft van de tijd. 5 km is een kwart van de afstand, dus leg je die afstand ook af in een kwart van de tijd.
Kilometer per uur is een eenheid voor snelheid. Bij een snelheid van één kilometer per uur is één uur nodig om een afstand van één kilometer af te leggen. Het internationale symbool voor kilometer per uur is km/h, in het Nederlands wordt daarnaast de afkorting km/u gebruikt.
Het is goed om te weten dat 6 minuten per km, 10 km per uur is. De meeste hardlopers lopen rond dit tempo, dus dan heb je ook geen ingewikkelde formule min/km naar km/h nodig voor het omrekenen.
Omdat er geen gescheiden rijstroken zijn en mensen vaak bij het inhalen een fout maken. Daarnaast is er op een 80-km weg geen minimumsnelheid zodat het verkeer ineens geconfronteerd kan worden met langzaam verkeer (zoals tractoren).
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
80 km/h mag je vaak op zogenaamde provinciale wegen of N-wegen. Ze vallen op door de middenstreep, welke al dan niet onderbroken is. Aan weerskanten zie je een onderbroken zijlijn.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
dus om het aantal uren te vermenigvuldigen met 60 krijgen we het totaal aantal minuten.
Bij 30 kilometer per uur is die gemiddeld 19 meter, bij 50 kilometer per uur is dat 40 meter.
Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers afleggen.
Om de snelheden in perspectief te stellen: een normaal wandeltempo is 4 tot 5 km/u. Als hardloper ga je dus al snel twee keer zo snel als een wandelaar. Dit betekent dat je bij 30 minuten wandelen je 2,5 kilometer hebt afgelegd, terwijl een hardloper na een half uur al 5 kilometer heeft gerent.
De vraag hoe lang je doet over vijf kilometer hardlopen verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Een beginnend hardloper loopt de vijf kilometer in zo'n 35 a 40 minuten. Ben je een gevorderd hardloper dan loop je vijf kilometer in ongeveer 20 tot 25 minuten. Gemiddeld ligt dit echter tussen de 25 en 30 minuten.
Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.