Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Met gemiddeld 15.000 kilometer per jaar, verbruikt een elektrische auto per jaar: 15.000 kilometer x 0,2 kWh = 3.000 kWh.
Elektrisch rijden = minder hoge kosten in verbruik
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro.
Het verbruik van elektrische auto's
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Bij een elektrische auto betaal je in 2023 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 30.000. Over het bedrag daarboven betaal je 22% bijtelling. Voor een auto met een brandstofmotor betaal je voor over het hele bedrag 22% bijtelling. Bij een gelijke fiscale waarde levert dat een voordeel van € 500 tot € 1.000 op.
Hoewel elektrisch rijden in 2022 flink duurder is geworden, blijft het met 61,4 cent per kilometer nog altijd iets goedkoper dan rijden in een benzineauto (63,4 cent per km). Het elektrisch rijden moet voor meer Nederlanders mogelijk worden om de klimaatdoelen te kunnen halen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,60 tot € 1,- per kWh bij een snellader.
Vanaf een gebruik van 2.400 kWh per maand betaal je het tarief dat in je contract staat. Voor een volle accu van 50 kWh betaal je bij een stroomtarief van € 0,40 dus 50 x € 0,40 = € 20.
De prijs van 1 kWh stroom is gemiddeld € 0.32 bij thuis opladen (Januari 2022). Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer.
Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld € 0,50 per kWh.
In mei 2023 was dit gemiddeld €0,53 per kWh. Wij berekenen de gemiddelde gasprijs op basis van de tarieven van een nieuw variabel energiecontract van de 20 grootste energieleveranciers. De tarieven voor bestaande klanten kunnen afwijken.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 670 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 700 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 730 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Kosten: hoe zit het met de kosten van accu's? Elektrische auto's komen met een lange garantie. Logisch, want de accu is een duur onderdeel van het product. Afhankelijk van het formaat en de capaciteit moet je denken aan bedragen tussen 3.000 en 15.000 euro.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Met de ANWB-laadpas betaal je overigens een vast tarief van € 0,585 per kWh. Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld kost die laadbeurt van 15,3 kWh je € 9,95. Dit betekent zo'n € 0,10 per kilometer aan energiekosten.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Wist je dat je als particulier flink kunt besparen op het kopen of leasen van een elektrische auto? Je kunt namelijk €2.000 subsidie aanvragen voor een tweedehands elektrische auto (occasion) en €2.950 subsidie voor een nieuwe elektrische auto.