Om dit voor elkaar te krijgen, oefenen de coureurs een remdruk uit van 162 kg op het rempedaal.
De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
Waarom? Het is een van de meest gestelde Formule 1-vragen op Google, zo blijkt uit de zoekopdrachten. Het antwoord op de vraag is even eenvoudig als ingewikkeld. Coureurs wegen zich voor en na de race, omdat ze aan een bepaald minimumgewicht moeten voldoen, zo luidt de simpele verklaring.
De remschijven van Formule 1 wagens zijn van een koolstofvezel-versterkt composiet materiaal. De wrijvingscoëfficiënt tussen de pads en de remschijf kan oplopen tot 0.6 wanneer de remschijven op temperatuur zijn. De temperatuur van de F1-remschijven varieert tussen de 400 en 1000 graden Celsius.
Gas- en rempedalen zijn natuurlijk onmisbaar in een auto, laat staan in een Formule 1-bolide. Het klinkt makkelijk: pedaal nummer een is gas, pedaal nummer twee is de rem. Toch is het in de F1 allemaal wat technisch hoogstaander dan men gewend is van normale straatauto's.
Wat voor soort verbrandingsmotor heeft een F1-auto? De verbrandingsmotor is een viertakt 1.6-liter V6-turbomotor. Het is ontworpen op basis van strikte afmetingen en materiaalbeperkingen. De cilinders liggen in een 90 graden V-configuratie en hebben per cilinder twee in- en uitlaatkleppen.
Als Verstappen dus veel zweet, zorgt het kokoswater ervoor dat hij niet uitgedroogd. Na de race drinkt Max Verstappen het liefste champagne uit een grote fles met nummer 1 erop, vermoeden we.
Vaak wordt er gewoon een waterzak in de cockpit bevestigd. Hier zit een pompje op, met een slang die via de helm naar de mond van de coureur loopt. Door een knopje op het stuur in te drukken, loopt er water door. Als je goed kijkt tijdens een race, kan je deze slang zien zitten.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
De remblokken en -schijven van een F1-auto die maximaal afremt van 350 naar 70 km/u warmen op van 400 naar soms meer dan 1000°C.
Sinds 2014 rijdt de Formule 1 met hybride motoren. De basis is nog steeds een verbrandingsmotor met zes cilinders van tezamen 1,6 liter inhoud, aangevuld met een turbo en een slimme elektromotor. Het geheel levert een maximaal vermogen van meer dan 900 pk.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Verbruik Formule 1-auto's
Als een straatauto 6 liter per 100 kilometer verbruikt, verbruikt een Formule 1-auto volgens de officiële website van Red Bull voor diezelfde afstand 45 liter. Een Grand Prix wordt verreden over 305 kilometer, wat zou betekenen dat er 135 liter brandstof voor een race wordt gebruikt.
Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal. Zouden ze dit niet doen, dan zouden ze het vocht (en dus hun gewicht) hiermee kunnen aanvullen.
In de Formule 1, en zo goed als alle andere autosporten, worden coureurs namelijk blootgesteld aan zeer zware G-krachten, raken ze tijdens de race maar liefst 3 liter aan vocht kwijt en moeten ze racen in barre omstandigheden.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer? Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Dus, hoeveel Red Bull drinkt Max Verstappen zelf? 'Twintig! ', antwoordt Max gekscherend. Hij vervolgt iets serieuzer: 'Misschien een of twee tijdens een raceweekend, en af en toe tijdens promotionele evenementen.
Alles bij elkaar verkocht Red Bull circa 7,5 miljard blikjes. Dat betekent dat er per dag meer dan 20 miljoen blikjes werden verkocht. Ongerekend per uur gaat het om ongeveer 850.000 stuks.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
De Formule 1-coureurs staat in hun bolide onder immense druk, zowel mentaal als fysiek. De G-krachten kunnen in snelle bochten oplopen tot wel 6G.
Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen. Maar wat betaal je daarvoor? Nu moeten we je meteen vertellen: de mannen uit de F1-renstallen laten zich niet publiekelijk uit over de precieze onderdeelprijzen van hun auto's. Maar een aantal insiders hebben wél enkele globale prijzen met ons gedeeld.
Dit doen de 17 knoppen op het stuur van een F1-auto.