Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we '
Indien je 2 keer niet slaagt voor het praktijkexamen, moet je minstens 6 uur praktijkles volgen bij een erkende rijschool voor je opnieuw het praktijkexamen kan afleggen. Slaag je daarna opnieuw 2 keer niet, dan moet je nogmaals minimaal 6 uur praktijkles volgen.
Ben je twee keer achter elkaar gezakt voor je eindexamen op de middelbare school? Dan beslist de school wat er gaat gebeuren. Soms wordt besloten dat het beter is om naar een andere school te gaan. De wet verbindt in elk geval geen consequenties aan zo'n situatie, dus het is niet verplicht dat je van school af moet.
Ben je voor de tweede keer of vaker gezakt voor je examen voor de auto? Dan heb je langer de tijd nodig om te werken aan je verbeterpunten. Daarom mag je op zijn vroegst na 10 weken weer afrijden.
In het schoolreglement van de meeste scholen staat dat leerlingen: maximaal 1 keer mogen blijven zitten in dezelfde klas; 1 keer mogen zakken voor het examen; of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Kijken, kijken en nog eens kijken… Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Zak je de eerste keer voor het rijexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden. Zak je twee keer of vaker voor het rijexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 10 weken weer afrijden.
Hoeveel tijd zit er tussen je rijexamen en het herexamen? Het CBR heeft gesteld dat je op zijn vroegst twee weken na je rijexamen opnieuw herexamen mag doen, ga er vanuit dat het gemiddeld 5 tot 6 weken duurt voor het nieuwe rijexamen.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Kun je 2x dezelfde examinator krijgen? – 'Vrijwel nooit dezelfde CBR-examinator bij Nader Onderzoek' Een kandidaat die herexamen doet via een nader onderzoek (het oude BNOR), kan alleen in een zeldzaam geval dezelfde examinator krijgen als tijdens zijn reguliere B-examen.
Je mag één vier hebben, maar dan moeten al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 zijn. Je mag twee keer een 5 hebben of één 5 en één 4, maar dan moeten al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 zijn.
De meest gangbare optie is om het examenjaar opnieuw te doen. Het jaar daarop zal je dan weer het volledige centraal examen doen. Je kan er ook voor kiezen om alleen de vakken waar je voor bent gezakt opnieuw te halen via het staatsexamen.
Hoor je wel eens dat er een maximum aantal kandidaten mag slagen op een dag? Dat is gelukkig niet zo. Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Jezelf goed voorbereiden spreekt vrijwel voor zich. Wees gefocust en daadkrachtig. Neem zoveel mogelijk informatie op tijdens je autorijlessen. Als voorbeeld: door te leren van die bijzondere verkeerssituatie die je tijdens je laatste les hebt gezien, kan je nu beter anticiperen en inschattingen maken.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Dit gaat vaak fout:
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto 2023? – Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je maximaal vijf fouten maken om te slagen. Dit houdt in dat je vijf keer een kleine fout mag maken, bijvoorbeeld vergeten om de richtingaanwijzer uit te zetten of niet goed kijken in de dode hoek.
Landelijk zijn er ook verschillen tussen de slagingspercentages van mannen en vrouwen. In Nederland slaagt 51 procent van de mannen in één keer voor het rijexamen. Bij vrouwen is dit 48 procent. Dat lijkt misschien op het oog geen groot verschil.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
Als je 4 keer binnen 5 jaar bent gezakt voor je rijexamen, doe je de keren daarna een speciaal examen bij het CBR. Dat heet een nader onderzoek rijvaardigheid. De rijschool kan dit voor je reserveren.
Ongeveer 206.000 mensen deden in dat jaar voor het eerst examen, ongeveer 220.000 voor de tweede of zoveelste maal. In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen.
Op bijzondere verrichtingen kun je niet zakken, zolang je maar kijkt bij wat je doet, dus beter een slechte uitvoering en goed kijkgedrag dan goeie uitvoering en slecht kijkgedrag. Uiteindelijk kom je terug, het examen zit erop, je loopt samen met de examinator terug naar het examencentrum.
Op dinsdagen vertrekt precies 50 procent van de kandidaten met een rijbewijs bij het CBR. De maandag en donderdag staan op de tweede plek, dan slaagt 49,7 procent van de kandidaten. Op woensdag en vrijdag is het slagingspercentage 49,3 procent. De zaterdag is als examendag een opvallende negatieve uitschieter.
Ook als je één keer gezakt bent voert het CBR een minimale wachttijd in. Dan moet je 4 weken wachten voordat je herexamen mag doen.
Een nieuw concept in de rijschoolbranche: het bedrijf De Rijexamen Service biedt leerlingen aan om zonder rijlessen te volgen direct praktijkexamen af te leggen bij het CBR. Het initiatief komt van Sertan Keskin, een bestaande rijschoolhouder uit het midden van het land.