ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor. De andere helft biedt dus kansen voor het versterken van natuur en het vergroten van de biodiversiteit. Dit doen we door de natuur een integraal onderdeel van ons werk te maken.
Op dit moment bezit ProRail in totaal ruim 18000 percelen met een totale oppervlakte van circa 9892 hectare. Doordat er regelmatig transacties plaatsvinden, kunnen deze getallen iets variëren. Alle eigendom ligt logischerwijs in stroken verspreid door heel Nederland.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
We verdelen als onafhankelijke partij de ruimte op 7.000 kilometer spoor, regelen alle treinverkeer (160 miljoen kilometer per jaar) en bouwen en beheren stations.
In Den Haag is met verbazing gereageerd op het inkomen van de nieuwe directeur van spoorbeheerder Prorail, Pier Eringa. Eringa gaat 207.000 euro per jaar verdienen, terwijl bij ProRail een salaris van 188.000 (exclusief vergoedingen) geldt.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
Om die duidelijkheid en rust te creëren zijn de zijn drie taakorganisaties Railned BV, Railinfrabeheer BV en Railverkeersleiding BV met ingang van 1 januari 2005 samengevoegd in één organisatie, ProRail.
ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor.
De NS zijn een commercieel bedrijf met de staat als enig aandeelhouder, Prorail staat op enige afstand van het ministerie van verkeer en waterstaat, maar is daarvan wel onderdeel. Bij de Nederlandse Spoorwegen werken ongeveer 25000 mensen en Prorail heeft circa 3000 werknemers in dienst.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
"Om snel hulp te bieden, heeft ProRail daarom een eigen calamiteitenorganisatie in vorm van de ProRail ongevallenbestrijding. De reden dat zij met blauw zwaailicht mogen rijden is dat ze snel en op een veilige manier er voor kunnen zorgen dat de treinen weer kunnen rijden."
Wat wij doen Coördinatie van het treinverkeer. Het Nederlandse spoornetwerk is drukbezet. De dagelijkse dienstregeling is complex en een lokale verstoring kan al gauw landelijke gevolgen hebben. ProRail houdt daarom dag en nacht de treinen en het spoor in de gaten.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust B.V., de enige aandeelhouder van ProRail B.V..
Het aantal kilometers spoor is de afgelopen 180 jaar flink toegenomen. Waar er in 1860 nog maar driehonderd kilometer lag, ligt er nu 7.097 kilometer spoor. Inmiddels is ons spoornetwerk uitgegroeid tot een van de drukste netwerken in Europa en het aantal treinen neemt alleen maar toe.
Spoor 1 is modelspoor in de schaal 1 op 32. Bijna 3 x zo groot als half nul (H0) en vijf keer groter dan spoor N ( 1 : 160 ). Niet te verwisselen met spoor G ( 1 : 22,5 ) van o.a het merk LGB. De spoorbreedte van Spoor 1 en spoor G is namelijk wel allebei 45 mm.
Salarissen voor een Treinverkeersleider in Nederland
Het gemiddelde salaris voor een Treinverkeersleider in Nederland is € 17.341 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Treinverkeersleider in Nederland is € 13.849, waarbij het bereik uiteenloopt van € 13.849 tot € 13.849.
ProRail wordt een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat is wat anders dan een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. Maar het is ook wat anders dan een besloten vennootschap (BV).
170 vrije uren (bij een fulltime 36-urige werkweek). Daarnaast kun je nog max. 4 weken verlof bijkopen, vanuit je IKB (dus 170+144 = 314 uur verlof) bij een fulltime dienstverband.
Wouter Koolmees is sinds 1 november 2022 president-directeur van NS. Wouter (geboren in 1977) heeft ruime ervaring in de politiek en het openbaar bestuur. Hij was van 26 oktober 2017 tot 10 januari 2022 minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet-Rutte III.
Waarom krijgt de NS geen subsidie? De NS ontvangt geen overheidssubsidie en betaalt tegelijkertijd voor het concessierecht.
Het salaris van de Treindienstleider, of het salaris van een Trenverkeersleider ligt tussen de €2.619,- en €4.157,- bruto per maand. Hierin zit vaak een onregelmatigheidstoeslag vanwege de onregelmatige werktijden. Daarnaast bevatten de arbeidsvoorwaarden een vakantietoeslag en vakantiedagen.
ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Bij ProRail werken 2600 mensen, er zijn 13 verkeersleidingsposten.
ProRail is een besloten vennootschap. De Nederlandse Staat is via Railinfratrust bv de enige aandeelhouder van ProRail. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Tussen Railinfratrust bv en ProRail bv geldt een personele unie.