Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Laadtijd in het kort:
4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Parkeren bij een laadpaal zonder te laden is weliswaar asociaal, maar het is niet illegaal. Er zijn in het verleden boetes voor uitgedeeld, maar de Hoge Raad oordeelde in 2022 dat laadpaalkleven in principe niet strafbaar is.
Snelladers staan dan ook vaak langs snelwegen. Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken. Vaak zijn er ook restaurants of winkels in de buurt.
Heeft je auto drie uur nodig om op te laden, dan moet je volgens de geldende regels na die drie uur je auto met volgeladen accu verplaatsen. Je hoeft overigens niet naast je auto te wachten tot het exacte moment dat de accu vol is.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
Wanneer een elektrische auto lang stilstaat en de auto niet aan een laadpaal aangesloten is, verbruikt de auto toch energie. Als je auto voor een paar dagen is dat geen probleem, maar wat als de auto enkele weken stilstaat? Dat kan schadelijk zijn voor de batterij.
Om in een auto te rijden, heeft u rijbewijs B nodig. Met een rijbewijs B mag u maximaal 8 personen vervoeren, uzelf niet meegerekend.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader.
Betalen aan de laadpaal met een bankpasje. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, bij vrijwel geen enkele openbare laadpaal is het mogelijk om met een bankpasje direct af te rekenen aan de laadpaal of een laadsessie te ontgrendelen.
Hoe lang mag een auto maximaal op dezelfde plaats geparkeerd staan? Het is verboden auto's, sleepwagens en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur binnen de bebouwde kom op de openbare weg te parkeren.
Geen bord bij parkeerplaats
Als er bij de parkeerplaats een laadpaal staat en er staat geen bord bij, dan kun je gewoon parkeren met iedere auto. En je hoeft er niet te laden. Hoewel er een laadpaal staat, is deze parkeerplaats niet speciaal gereserveerd voor auto's die aan het opladen zijn.
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn.
Als je laadkabel lang genoeg is, ga achter de auto staan en sluit aan op de laadpaal. Leg een briefje met je 06-nummer achter je voorruit schrijf erop 'Bel me als ik in de weg sta'. Als de eigenaar van de benzine auto weg moet, wordt je vanzelf gebeld. De ICE eigenaar zal hier nooit meer parkeren.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
De boetes zijn niet mals. Zij variëren tussen de 70 en de 130 euro.
Die kan een boete uitspreken tussen 160 en 2.000 euro.
Hoe lang gaat een auto mee? De gemiddelde leeftijd dat een auto naar de sloop gaat was 19,2 jaar in 2019, blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Dit stijgt al jaren, zo was de gemiddelde sloopleeftijd in 2013 maar 17,4 jaar. Deze stijging komt voornamelijk door een betere kwaliteit auto's op de markt.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Overlaad de batterij niet
Uw batterij leeg laten lopen kan schade veroorzaken, maar hetzelfde geldt voor het maximaal opladen tot 100%. Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar u moet voorkomen dat uw batterij volledig wordt opgeladen, omdat dit de batterij overbelast.
Het heeft geen zin om de batterij van een elektrische auto tot 100 procent op te laden, want dit is slecht voor de levensduur. In dagelijks gebruik beperk je dit beter tot 80 procent, een limiet waarmee je bovendien tijd wint tijdens het laden (de maximale laadsnelheid wordt bereikt tussen 20 en 80 procent).
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.