Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Er bestaat de kans van overlading, oververhitting en in extreme gevallen zelfs explosie.
Een druppellader heeft doorgaans een lage stroomsterkte (meestal tussen 5 en 1.500 mA). Hij wordt over het algemeen gebruikt om batterijen met een kleine capaciteit (2 tot 30 Ah) op te laden. Ze worden ook gebruikt om accu's met een grotere capaciteit (meer dan 30 Ah) in auto's en boten te onderhouden.
U kunt een druppellader natuurlijk ook gewoon gebruiken voor het laden en onderhouden van de accu van een voertuig dat u wel regelmatig gebruikt.
Je kunt de druppellader maandenlang – mits op de correcte wijze gebruikt natuurlijk – veilig aangesloten houden. Er is dan geen kans op brandgevaar.
Het kiezen van de juiste druppellader
Alleen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens of voor sommige grote boten kunt u een 24V-lader gebruiken. Een 6V-lader gebruikt u bijvoorbeeld voor een oldtimer. Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Wat betreft het voorkomen van overladen zijn druppelladers dus per definitie veilige laders. Zorgen dat de accu niet wordt overladen, is een must omdat na verloop van tijd de accu bol zal gaan staan. In het ergste geval zal de batterij dan ontploffen.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Bij overlading en/of te diepe ontlading van de accu (dit is meetbaar) vervalt helaas elke aanspraak op garantie. Bewaar een accu nooit in ontladen toestand. Zorg er dus voor dat deze altijd goed op spanning is. Controleer de ladingstoestand van de accu bij voorkeur iedere maand.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
De auto accu op een acculader aansluiten? Om de accu volledig op te laden bent u tussen de 9 en 12 uur kwijt. Beter is het om gewoon een halfuur met de auto te gaan rijden. Hiermee voorkomt u dat u de auto gedurende een halve dag niet kunt gebruiken.
Om probleemloos te kunnen starten, heeft de thermische motor van een wagen doorgaans een batterij (een accu) nodig die voor meer dan 75% geladen is. Koude temperaturen verminderen het vermogen van de batterij en bemoeilijken een degelijke oplading.
Wanneer je motor stilstaat, zal de accu leeglopen. Stel je rijdt het hele jaar door bijna iedere dag, dan laadt je accu zo vaak op dat je geen druppellader nodig hebt. Druppelladers zijn ideaal, en eigenlijk zelfs noodzakelijk, voor mensen die hun motor een aantal maanden in de winterstalling zetten en niet rijden.
Een apparaat dat oplaadt kan dus oververhitten, maar dat is nog niet alles. Ook als je klaar bent met laden en je de stekker in het stopcontact laat zitten creëer je een mogelijk brandgevaarlijke situatie. De oplader kan heet worden en zo brand veroorzaken.
Als het aan de brandweer ligt, haalt u opladers en telefoons uit het stopcontact als u niet oplaadt. Die kunnen namelijk in brand vliegen, zo luidt de waarschuwing.
Ziet u op uw accu de term 'gel' of 'geltechnology' staan? Dan heeft u een gel-accu. Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen.
Afhankelijk van het type laadpaal en de auto duurt het laden van een elektrische auto tussen de vier en tien uur aan een gewone laadpaal. Thuis of aan de publieke laadpaal. In de tussentijd kun je dus werken, slapen, ontspannen, noem maar op.
Laadstroom
De accucapaciteit wordt uitgedrukt in AH. Bij een accu met een accucapaciteit van 100AH raden wij je daarom aan om een acculader te gebruiken met een laadstroom tussen de 15A en 25A.
Voorbeeld: Een lege accu van 200 Ah, een acculader van 50 Ampère en een stroomverbruik van 10 Ampère. De laadtijd is dan ongeveer 200/(50-10) = 5 uur + 4 uur naladen; dus in totaal 9 uur. Indien de accu's maar voor 50 % ontladen zijn bedraagt de laadtijd 100/(50-10) = 2,5 + 4 uur; dus in totaal 6,5 uur.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).