Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
De autosnelweg is alleen voor voertuigen die ten minste 60 km/h kunnen rijden.
Het staat niet zo letterlijk in de wegcode maar te traag rijden valt onder het artikel waarbij u bestraft wordt als u andere weggebruikers in gevaar brengt of kan brengen met uw rijgedrag. Op de autosnelweg geldt er een minimumsnelheid van 70 km/h, op andere wegen is er geen minimumsnelheid vastgelegd.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Maar na 19.00 uur is de situatie inderdaad heel verschillend. 's Avonds en 's nachts gelden maximumsnelheden van 100, 120 of 130 kilometer per uur. Op de website van Rijkswaterstaat is een wegenkaart te downloaden waarop alle trajecten met de limieten terug te vinden zijn.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
130 kilometer per uur dan wel de officiële maximumsnelheid op autosnelwegen, tussen 06.00 - 19.00 uur is de maximumsnelheid op snelwegen echter verlaagd naar 100 kilometer per uur. Soms ligt de maximumsnelheid zelfs lager dan 100 kilometer per uur.
- Gebiedsontsluitingsweg, een hoofdweg waar maximaal 80 km/uur geldt en die de verbinding vormt met een stroomweg en naastgelegen gebieden ontsluit.
Wist je dat er jaarlijks zo'n 650 verkeerboetes worden uitgeschreven voor te traag rijden? Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Jaarlijks worden er zo'n 650 boetes uitgeschreven voor te traag rijden.
Terwijl de meeste automobilisten zich doodergeren aan de trage zone 30, is de volgende bestuurder er toch in geslaagd een boete te krijgen wegens te traag rijden.
Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil. Bij meer dan 30 km/uur te snel is de boete ook hoog en raak je mogelijk je rijbewijs kwijt.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
De maximumsnelheid van 30 km/h geldt totdat u het bord einde zone 30 km/h ziet. U rijdt een verblijfsgebied in, alle bestuurders maken gebruik van dezelfde rijbaan.
Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg. Links: 100 km/h, 06.00 tot 19.00 uur. Midden en rechts: 120 km/h en 130 km/h, 19.00 tot 06.00 uur.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Algemeen. Tip examen Een autoweg is een openbare weg, waarvan het begin wordt aangegeven door het eerste aanwijzingsbord en het einde door het tweede bord. Een belangrijk verschil met een autosnelweg is dat op een autoweg kruispunten kunnen zijn en er verkeerslichten kunnen staan.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal het een verschil van maar ongeveer 3 minuten zijn.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Snelwegen komen gevaarlijker over dan ze in werkelijkheid zijn. Dat heeft vooral te maken met de hoge snelheid en auto's die op meerdere banen naast elkaar rijden. Toch gebeuren de meeste verkeersongelukken niet op snelwegen maar op 80- en 50 kilometer wegen.