Onze communicatie bestaat slechts voor 7 % uit woorden, de overige 93 % van onze communicatie is non-verbaal, waarbij 38 % bepaald wordt door de tonaliteit van de stem en 55 % door lichaamstaal. Meer dan de helft van onze dagelijkse communicatie wordt dus bepaald door onze lichaamstaal.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking)
Zender en ontvanger. Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. Vaak wisselen gesprekspartners elkaar af in deze rollen. In tegenstelling tot een walkietalkie kun je doorgaans zenden en ontvangen tegelijkertijd, en daar ontstaan vaak de eerste problemen.
Goed communiceren is niet alleen nuttig als je in media of communicatie werkt, het is een noodzakelijke skill in talloze facetten van werk. Daarom zijn er tientallen mogelijkheden om je communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Communicatieproblemen houden meestal verband met: Onvermogen om je eigen behoeften uit te drukken (niet praten over wat je nodig hebt of anderen dwingen om te doen wat we willen schreeuwen of manipuleren); Het niet communiceren van de eigen emoties (verbergen, onderdrukken en niet toegeven aan de eigen emoties.
Communicatieproblemen - introductie
Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden. Andere mensen begrijpen niet zo goed wat je bedoelt. Je vindt het moeilijk om te luisteren als iemand anders praat.
Ben je niet in staat om goed te communiceren, dan zal je met de tijd uit elkaar groeien. Daarnaast lezen we dat een gebrek aan communicatie kan leiden tot meer conflicten, eenzaamheid, een gebrek aan intimiteit en het moeilijker bereiken van gemeenschappelijke doelen.
Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.
Er zijn vele beschrijvingen van skills: Vaardigheden die je nodig hebt om een prestatie te leveren. Een vaardigheid die geleerd wordt door training. Iets dat je met gemak doet.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
>>> Het vermogen om vlot en op gepaste wijze contact te leggen en te onderhouden. Competenties Graad 1 | Onderhoudt het contact met gasten en / of collega's. Graad 2 | Treedt vlot en makkelijk in contact (actief) met gasten en / of collega's.
Er zijn verschillende kenmerken en principes die kenmerkend zijn voor effectief communiceren, zoals: Duidelijk: Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk en begrijpelijk is. Zo kunnen anderen gemakkelijk begrijpen wat je zegt. Respect: Wees respectvol tijdens het communiceren, zowel naar anderen als naar jezelf.
Je krijgt inzicht in de verschillende facetten van het beroep: interne communicatie, marketingcommunicatie en corporate communicatie. Je leert het medialandschap kennen (televisie, radio, internet, et cetera) en je doet schrijf- en presenteervaardigheden op. Je leert over huisstijlen en over nieuws en actualiteiten.
slechte luisterhouding; • essentie van het gesprek niet begrijpen; • niet tot de kern komen, teveel details vertellen; • niet goed begrijpen van humor en grapjes maken op ongepaste momenten.
In- of externe ruis
Interne ruis kan verschillende oorzaken hebben: Het gesprek vindt plaats in een taal die een of beide gesprekspartners onvoldoende beheersen. Culturele verschillen. Een of beide gesprekspartners zijn geëmotioneerd.
Er ontstaan gevoelens van bijvoorbeeld angst, wantrouwen, onveiligheid en stress met alle gevolgen van dien, zoals een slechte sfeer, steeds terugkerende conflicten, escalerende conflicten, relaties die verslechteren.
Wat is een zwak punt? Nou bijvoorbeeld iets wat je niet zo goed kunt, waar je geen verstand van hebt, waar je niet vaardig in bent of waar je geen inzicht in hebt.
Kies welke slechte eigenschappen je noemt en welke niet.
Als de zwakke punten die je opnoemt bijvoorbeeld net essentieel zijn voor de functie waar je voor solliciteert. Kies daarom voor slechte eigenschappen die minder relevant zijn, of maar weinig invloed zullen hebben op je prestaties. Weet je niet waar te beginnen?