Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Dat laatste wil overigens niet zeggen dat je je elektrische auto zomaar met een simpel kabeltje aan het eerste de beste stopcontact moet hangen. Zeker niet als er ook andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten.
Je kunt je elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar je ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Het opladen van een elektrische auto aan een regulier stopcontact is zeker niet zonder gevaar. Zeker bij het gebruik van een Mode 1 oplaadkabel is er brandgevaar aanwezig. Maar zelfs wanneer een stroombegrenzer wordt toegepast (een Mode 2 kabel) is het opladen niet zonder risico.
Met een thuislader - ook mobiele lader genoemd - kan de elektrische auto via het gewone Schuko stopcontact thuis worden geladen. Voor opladen via het 220 / 230 volt stroomnet is zo'n mobiele thuislader uitgerust met de nodige elektronica. De auto laden via het normale stopcontact wordt veel toegepast.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken. Maar wil je gewoon dat je met je eigen auto elke ochtend met een volle accu op pad kunt, dan is het enige regelwerk de installatie van de laadpaal thuis.
Stopcontact leidt tot extra laadverlies
Je elektrische auto laden aan het stopcontact wordt vaak afgedaan als een noodoplossing. Dat is niet per se het geval. In sommige situaties voldoet het ouderwetse stopcontact namelijk prima. Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Tachtig procent van de zakelijke rijders met een elektrische auto krijgt een kostendekkende thuislaadvergoeding. De meeste werkgevers vergoeden de hogere contractprijs van de energieleverancier en niet de 40 cent van het prijsplafond om thuis je elektrische auto op te laden.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Een elektrische auto thuis opladen heeft veel voordelen: je kunt laden wanneer het jou uitkomt én het is vaak goedkoper dan opladen aan een publieke laadpaal. Eind 2022 waren er ongeveer 345.000 privé-oplaadpunten in Nederland. Opladen via een gewoon stopcontact heeft nadelen, je kunt dus beter via een laadpaal laden.
Het is mogelijk om een elektrische auto op te laden via het stopcontact. Dit zal echter lang duren omdat elektrische auto's grote batterijen hebben. Via het stopcontact zal de auto 2,3kW per uur opladen. De batterijcapaciteit bij elektrische auto's bedraagt gemiddeld 60kWh.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.