Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen als je iets uitlegt. Maak duidelijk wat het belang is van het uitvoeren van opdrachten. Gebruik informatieve taal in plaats van dwingende taal door bijvoorbeeld woorden als 'moeten' te vermijden.
Bij het motiveren van leerlingen is het van belang om naar de behoeften en interesses van het kind te kijken en hen de ruimte te geven om deze te delen. Zo kun je leerlingen écht motiveren om hun best te doen in de klas. De onderbouw wil graag spelend en ontdekkend leren, dit doen zij bijvoorbeeld in de poppenhoek.
Leerlingen die hun docent ervaren als afstemmend, aansluitend en begeleidend laten autonome motivatie voor school zien. Daarnaast zijn ze zelfregulerend ten aanzien van hun leerproces; ze plannen, ze hanteren effectieve leerstrategieën en ze zetten door.
Toon je eigen betrokkenheid door het delen van persoonlijke verhalen. Dit nodigt de leerlingen uit om naar hun eigen persoonlijke banden met het onderwerp te kijken. Gebruik humor, zoals zelfspot, grappige krantenkoppen of quotes.
Een schoolmoe kind heeft grote moeite om op te staan voor school, of om op tijd te gaan slapen. Huiswerk en leren voor toetsen vragen erg veel inspanning. In sommige gevallen leidt het zelfs tot fysieke klachten, zoals hoofd- of buikpijn, gedragsproblemen of spijbelen.
Praten is heel belangrijk in het aangeven van je grenzen. Benoem wat je niet fijn vindt en zeg wat je wil. Bijvoorbeeld: 'Wil je me loslaten', 'Wil je niet meer zo'n opmerking maken' of 'Ik vind het niet fijn als je dit doet'. Het doel van deze stap is de situatie de-escaleren zodat je jezelf weer comfortabel voelt.
Begin met het waarom. Intrinsieke motivatie opwekken bij anderen is het moeilijkst, maar het is de beste manier om mensen aan het werk te krijgen – en houden. ...
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak. Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren. In het onderwijs kan het gebrek aan uitdaging leiden tot gedemotiveerde leerlingen.
Geef korte en beknopte instructies en geef hen zoveel mogelijk verschillende ervaringen. Dromer: de belangrijkste motivatie voor hen is alleen zijn. Om op school goed te kunnen functioneren, hebben ze hun eigen tijd en ruimte nodig. Zorg ervoor dat ze in een rustig deel van de klas kunnen zitten.
Het benoemen van de verwachtingen, in de vorm van leerdoelen, richting de leerlingen is cruciaal voor een goede les. In LessonUp zie je dan ook steeds vaker slides verschijnen die het leerdoel aangeven. Dit kunnen vakinhoudelijke leerdoelen zijn of leerdoelen die meer over het proces en de vaardigheden gaan.
Vaak hebben motivatieproblemen echter een andere, onderliggende oorzaak. Zo kan iets in de thuissituatie leiden tot problemen met motivatie. Maar ook leerproblemen of faalangst kunnen de reden zijn dat kinderen en jongeren geen zin meer hebben om hun best te doen, thuis of op school.
Je creëert een grotere betrokkenheid bij je leerlingen als je met hen regelmatig kan terugkijken op wat ze al hebben geleerd. Maak een soort datamuur van de geleerde stof, maak filmpjes en foto's als kinderen aan het werk zijn, laat presentaties en tentoonstellingen een tijdje staan in de klas.