Los daarvan is het verstandig om af en toe je peil te controleren. Je vindt het reservoir in de motorruimte van je auto, meestal ten hoogte van het rempedaal. Als dit reservoir niet tot het maximale peil is gevuld, heeft jouw auto meer remvloeistof nodig en moet je je remvloeistof vervangen.
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
Voorkom gevaar
Tijdens het remmen wordt de remvloeistof heet en kunnen er bellen ontstaan. Het opbouwen van voldoende remdruk wordt zo moeilijker tot onmogelijk. De remzuigers werken dan niet goed meer en kunnen in het ergste geval zelfs vastroesten.
Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval.
Remvloeistof is een vloeistof die voor de druk zorgt waar de remmen mee 'bediend' worden. Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit.
Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen. Je kunt het remvloeistof vervangen het beste aan een vakman overlaten. Remvloeistof vervangen gebeurt meestal bij een onderhoudsbeurt.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Je kunt niet zomaar remolie vervangen, want er zijn verschillende soorten. Het is trouwens niet de bedoeling dat er verschillende soorten vloeistof met elkaar gemengd worden. Het soort vloeistof wordt altijd aangegeven met de term DOT (Department of Transport).
Om het remsysteem optimaal te laten functioneren is het belangrijk om de remvloeistof bijtijds bij te vullen of geheel te verversen. Bij regelmatig gebruik van de personenauto is het raadzaam dit minimaal een keer in de twee jaar te doen.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
Hoelang duurt het om remvloeistof te vervangen? Remvloeistof vervangen duurt maximaal 45 minuten.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
“Remvloeistof vervuilt en dat is vooral een probleem voor auto's tot circa 10 jaar oud. Vervuiling is eigenlijk de belangrijkste reden om remvloeistof te verversen. De hygroscopische eigenschappen van remvloeistoffen worden steeds beter, waardoor vocht meestal pas na circa drie jaar voor problemen kan zorgen.”
Een remvloeistof welke voldoet aan de FMVSS 116 (DOT 3, DOT 4 of DOT 5.1), ISO 4925 en SAE J 1703 specificaties kan zeer goed gemengd worden met een andere remvloeistof (met uitzondering van de eerder gememoreerde DOT 5 op silicone basis), sinds er een mengbaarheid clausule in de Internationale standaard is opgenomen.
Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel.
Eén van de meetsystemen op de markt is de remvloeistof testpen. Deze pen meet de elektrische geleidbaarheid van de te meten vloeistof. De gemeten geleidbaarheid wordt vervolgens door het apparaat omgerekend naar een waterconcentratie.
DOT 3, 4 en 5.1
DOT 3 heeft het laagste kookpunt, en wordt dan ook vrijwel niet (meer) gebruikt. DOT 5.1 heeft het hoogste kookpunt. In theorie zou je dus kunnen stellen dat DOT 5.1 de beste remvloeistof is die je je kunt veroorloven.
De remvloeistof is een essentieel onderdeel van systeem. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op de remvloeistof, zorgen de zuigers ervoor dat de remblokken tegen de remschijven aangedrukt worden, waardoor de auto tot stilstand komt. Het is dus ontzettend belangrijk dat de remvloeistof altijd naar behoren functioneert!
De remvloeistof is nodig om te kunnen remmen met uw auto. Zonder deze vloeistof zal het remsysteem niet werken en kunt u dus niet remmen. Het is daarom van belang om zo nu en dan te controleren of er nog voldoende remolie in uw auto aanwezig is.
Gemiddeld dien je remvloeistof jaarlijks te vervangen. Raadpleeg altijd de technische papieren van de motorfiets om erachter te komen welk olietype (DOT) je nodig hebt. In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Soorten remvloeistof
Remvloeistof is niet gebaseerd op olie, want olie tast hydraulische systemen aan. Daarom bestaat nagenoeg elke remvloeistof uit glycolethers of polyglycerol.