Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Waarom loopt een autoband langzaam leeg? Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar.
Een klapband is een situatie waarbij een autoband als gevolg van een drastisch defect 'eensklaps' leeg loopt. Een klapband veranderd de bestuurbaarheid van de auto plotsklaps en erg ingrijpend. Door klapbanden kunnen ernstige ongelukken ontstaan. Een oorzaak van een klapband kan verkeerde bandenspanning zijn.
Ieder bandenprobleem is gevaarlijk, ongeacht op welke as!
Een klapband vóór uit zich in hard getrek van het stuur. Een klapband achter voel je daarentegen door de stoel heen. De achterkant van het voertuig geeft een harde ruk of de auto gedraagt zich alsof deze over een gladde weg rijdt.
Wegligging. Veel mensen vergeten dat slechts een halve bar te weinig luchtdruk het risico op een klapband aanzienlijk vergroot. De minimale profieldiepte van elke band dient 1,6 mm te zijn. Ermee doorrijden is verkeerde zuinigheid en levensgevaarlijk bij hoge snelheden.
Strafbaar. Het leeg laten lopen van banden valt onder vernieling. Daarvoor geldt een straf van maximaal 22.500 euro boete of maximaal twee jaar gevangenisstraf.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
In de auto is een sticker te vinden met deze bandenspanningstabel. Deze zit meestal aan de binnenkant van het brandstofklepje, in de deurpost of achter de zonneklep. De bandenspanningstabel is ook te vinden in het instructieboekje van uw auto.
Wat kost een lekke autoband reparatie? De kosten voor het repareren van een lekke autoband start bij € 100 incl. BTW. De kosten voor het maken van je lekke band is afhankelijk van waar je staat met je auto.
De prijs van autobanden vervangen is afhankelijk van de nieuwe banden die u kiest, maar kan al vanaf € 70 per band. In deze prijs zitten alle werkzaamheden begrepen: het demonteren van de oude band, het monteren en balanceren van de nieuwe banden en het monteren van de wielen op de auto.
Wat kost een reparatie van een lekke band? Repareren van een band incl. dé-/montage en balanceren € 36,50 per band.
De Wegenwacht van de ANWB rukt zo'n 85.000 keer per jaar uit voor auto's met een lekke band. Maar het gat is vaak zo groot dat vulschuim niet meer werkt. De Wegenwacht kan daardoor de band ook niet ter plekke repareren.
De schade die je auto oploopt door een klapband wordt alleen maar vergoed als je een volledig cascoverzekering (allrisk) hebt. Heb je alleen een WA-verzekering of beperkt cascoverzekering dan moet je de schade aan je eigen auto zelf betalen. Want schade door een klapband valt helaas niet onder de dekking.
Reparatie lekke band door prop of manchet
De kosten hiervan liggen tussen de € 15,- en € 35,- inclusief btw.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Wie een band met rondom goed afgewogen prestaties en zonder tekortkomingen wil kan kiezen voor de Michelin, Continental, Goodyear of Maxxis. Wie een echt sportieve band wil voor droge zomercondities kan het beste kiezen voor Pirelli, Goodyear, Sava, Bridgestone of Toyo.
Er zijn een aantal criteria die u kunt gebruiken om te beoordelen of u uw banden nog kunt gebruiken en wanneer u ze moet vervangen. Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter. Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk.
Gaat u de band vervangen van de skelter, kruiwagen, bolderkar, of steekwagen? Dan kunt u hiermee de banden leeg laten lopen. u zet het smalle gedeelte in het ventiel, draait iets tot hij klemt. En dan draait u het ventiel zo los.
Een klapband voor zorgt ervoor dat het stuur hard gaat trekken. Klapt er achter een band dan voel je dit meestal door de stoel heen. De achterkant van de auto kan dan een harde ruk geven of het voelt alsof de auto over een zeer gladde weg rijdt.
Ruim 40% van de personenwagens heeft ten minste één band met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade. 9% van de voertuigen brengt door de slechte banden zelfs de verkeersveiligheid in gevaar door bijvoorbeeld een klapband.
Bel met het alarmnummer 112. Volg de aanwijzingen op.