Zo ontstaat file. Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Spookfiles zijn files die zonder reden ontstaan. Tenminste, er ging geen ongeluk of afgesloten rijbaan aan vooraf. Tóch ontstaan ze niet helemaal 'vanzelf'. Een bestuurder remt, bijvoorbeeld omdat een andere auto wil invoegen.
Meestal door invoegen , of ongelukken. Teveel auto's op.., te weinig asfalt. Daar waar de ene snelweg aansluit op de andere snelweg ontstaan files. Het invoegend verkeer heeft ruimte nodig waardoor het verkeer op de snelweg afstand moet nemen en langzamer gaat rijden totdat het uiteindelijk stilstaat.
3. Hoe lang staan we in de file? Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder zo'n 7 minuten per week in de file. Degenen die minstens 1 keer in de week te maken hebben met een file lopen gemiddeld 43 minuten vertraging op.
Het aantal auto's op de weg neemt elk jaar toe. Volgens Ruud Hornman, verkeersdeskundige aan de Breda University of Applied Sciences, is dat een van de belangrijkste redenen dat er meer files staan. "Als je verkeerssysteem bijna vol zit, is het evenwicht tussen doorrijden en file heel labiel.
In en rond Rotterdam stonden automobilisten daardoor in 2022 al met al dus een ruime werkweek in de file, zo'n 25 procent langer dan in 2021. Na Rotterdam, Nijmegen en Den Haag maken Haarlem, Eindhoven, Arnhem, Amsterdam, Breda, Leiden en Tilburg de top-10 vol met stuk voor stuk minimaal 30 file-uren.
De slechtste tijden. Op dinsdag en donderdag kun je beter activiteiten thuis of op het werk plannen. Vooral donderdag ontwikkelt zich een probleem. Rond de middag op pad gaan lost weinig op, want ook dan ontstaan steeds meer files.
Niet in de spits de weg op. Het mag een open deur lijken, maar niet in de spits rijden is de gemakkelijkste manier om druk verkeer tijdens de spits te vermijden. In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur.
Toch is er nog steeds een piek tussen 07:00 en 09:00 uur. De avondspits is ook alweer drukker geworden, met een piek tussen 16:30 en 19:00 uur.
In het wegverkeer zijn de spitsperioden de tijden waarop gemiddeld de meeste files voorkomen. De ochtendspits valt doorgaans in de periode van 7.00 tot 9.00 uur en bij uitbreiding 06.00 tot 10.00 uur. De avondspits valt in de regel tussen 16.00 en 18.00 uur en bij uitbreiding 15.00 tot 19.00.
Het totale aantal mensen dat dagelijks in een file staat schat het CBS op 500 à 600 000. Het grootste deel hiervan staat in de ochtendfiles; de ochtendspits heeft een duidelijker piek dan de avondspits.
Filerecords. Al vallen die lengtes nog in het niet vergeleken met de drukte op de weg voor de coronapandemie. Op 22 januari 2019 veroorzaakte sneeuw de langste file ooit. Aan het einde van de middag, stond er ruim 2287 kilometer file op de Nederlandse wegen.
De langste file ooit ter wereld
Duizenden automobilisten zaten in 2010 op de China National Highway maar liefst twaalf dagen vast in een file van honderd kilometer. De auto's op deze snelweg tussen Tibet en Beijing kwamen per dag nauwelijks een kilometer vooruit.
108 minuten per automobilist
Per jaar komt het neer op 108 minuten stoplichtstaren per Nederlander met rijbewijs en 26 minuten per Nederlander zonder rijbewijs. Over een heel mensenleven is dat gemiddeld 150 uur voor mensen met een rijbewijs, en 35 uur voor mensen zonder rijbewijs.
Andere belangrijke reden van de toenemende verkeersdrukte is de aantrekkende economie. Als mensen meer te besteden hebben, worden meer kilometers gereden. Dat geldt vooral voor de zakelijke markt en de transportsector. Economische groei resulteert in meer transport van goederen en dus meer voertuigen op de weg.
"In 75 procent van alle files die ik heb onderzocht, waren de automobilisten op de meest linkse rijbaan het snelst." Voor de duidelijkheid: dat is de baan waar ook het hardst wordt gereden als er geen file is. Links rijden in de file kan een boel tijdwinst opleveren: "Gemiddeld 4 minuten in een file van 5 kilometer."
Een deel van de files kan worden voorkomen als iedereen de ideale volgafstand tot zijn voorganger aanhoudt, denkt Malte Risto. Hij promoveert in de CTW-vakgroep Verkeer, Vervoer en Ruimte.
In een file kun je het beste de auto in de eerste versnelling laten staan en rustig de koppeling laten opkomen en vervolgens de koppeling weer helemaal indrukken. Dan rolt de auto zelf verder. Houd dan ook voldoende afstand tot je voorganger. Ook voor ruitenwisservloeistof, accu's, olie en veel meer!