Zorg dus dat je verzonnen elementen realistisch schrijft. Fantasy schrijven houdt ook niet in dat je alles in een wereld opnieuw uit moet vinden. Een boom is nog steeds een boom en alle herkenbare elementen die je uit onze wereld wilt gebruiken, mogen terugkomen. Maak een mix tussen het bekende en het onbekende.
Wil je mensen verleiden, aansporen tot actie, laat dan niet meteen het achterste van jouw tong zien. Het werkt echt om niet (meteen) alles te vertellen. Dat maakt nieuwsgierig, triggert. Het wekt de interesse van klanten die vervolgens vragen gaan stellen.
Originaliteit zit niet alleen in een verhaal dat nog nooit verteld is, maar ook in originele varianten. Of je verhaal nou volkomen nieuw is of een boeiende variant, je lezer zal het gretig lezen als het diens aandacht wekt en vasthoudt. Als hij of zij het als origineel ervaart.
Traditioneel gezien bevat een kort verhaal 2.000-15.000 woorden. Voor verhalen in verhalenbundels is 5.000-8.500 woorden de meest gebruikelijke lengte.
In realistische verhalen gebeuren dingen die jou ook zouden kunnen overkomen. Er komen voorwerpen in voor die jij ook om je heen ziet. De personen in het verhaal praten op een manier die 'echt' overkomt. Vaak zijn hier-en-nu verhalen realistische verhalen, maar ook een verhaal over de middeleeuwen kan realistisch zijn.
Tip 1: vertel over een onverwachte gebeurtenis. Vrijwel elk verhaal begint vergelijkbaar. ...
Tip 2: confronteer je karakter met een conflict. De tweede tip om je verhaal spannender te maken is door je hoofdkarakter met een conflict te confronteren. ...
Er zijn natuurlijk heel veel boeken over Sinterklaas, maar kerstmis, Halloween en het offerfeest zijn ook goede onderwerpen. Je kunt kinderen iets meegeven over de verschillen tussen geloven, maar kan ook een fantasieverhaal schrijven over enge monsters als kinderen langs de deur gaan.
Iedereen kan een boek schrijven, maar als het niks voorstelt wil niemand het lezen. En zelfs bij een goed boek is er geen garantie op een succesvolle verkoop. Een voordeel: het is een stuk makkelijker om een goed non-fictieboek te schrijven dan een goede roman.
Simpel gezegd, bestaat een verhaal uit een begin, midden en eind. Dit wordt de triadische structuur genoemd. Deze structuur maakte het verhaal boeiend en duidelijk voor de lezer of toeschouwer.
Louise is een alleenstaande moeder en tijdens een avondje stappen ontmoet ze David. Ze valt als een blok voor hem en schrikt dan ook als hij haar nieuwe baas blijkt te zijn en een getrouwde man is. Dan ontmoet ze een paar dagen later Adele, de echtgenote van David, met wie ze bevriend raakt en regelmatig afspreekt.
Bij de term 'het korte verhaal' wordt vrijwel altijd gedacht aan een verhaal tussen de 2.000 en 15.000 woorden. Hierbij moet je denken aan een verhaal tussen de 4 en 40 pagina's. Verhalen in verhalenbundels tellen meestal tussen de 5.000 en 8.500 woorden.
Geloofwaardig betekent hierbij allereerst dat je personage logische keuzes maakt. Is het een historische figuur, dan past alles wat hij doet en denkt helemaal in de leefwijze van die tijd. En zijn ene beslissing vloeit uit het andere voort. Je mag deze hoofdpersoon allerlei gedachten toeschrijven.