Wanneer je geslaagd bent voor het theorie-examen dan heb je nog anderhalf jaar om je rijbewijs te halen. Wacht dus niet te lang met je rijlessen, want na 1.5 jaar is je theorie niet meer geldig en moet je opnieuw examen doen.
Dan krijg je een speciaal examen
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Ongeveer 6 procent doet een eerste poging en haakt dan definitief af.
Je bent niet geslaagd? Jammer! Je kan het theorie-examen een tweede keer afleggen, maar niet op dezelfde dag. Ben je 2 keer niet geslaagd, dan moet je verplicht een eenmalige lessenreeks van 12 uur theorieles volgen bij een erkende rijschool.
Binnen 3 jaar moet je slagen voor je praktijkexamen, anders zal je je theorie-examen opnieuw moeten afleggen. Niet geslaagd? Helaas kan dat ook gebeuren. Niet getreurd, want je hebt 2 kansen om te slagen.
Slechts 36 procent van de kandidaten slaagde in 2022 voor het theorie-rijexamen personenauto. Het laagste percentage ooit. Een reportage vanuit CBR-examencentrum in Blerick.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Zelfs als je meerdere keren gezakt bent voor het theorie examen, heb je nog steeds kans om uiteindelijk te slagen en je rijbewijs te halen. In België gelden er strengere regels rondom het halen van je theorie examen. Daar moet je binnen 3 kansen toch wel slagen. Maar in Nederland gelden die regels niet.
Kandidaten die twee keer gezakt zijn voor hun rijexamen, moeten langer wachten op hun derde of volgende kans. Minstens 15 weken. Het CBR legt uit: “Zo krijgen ze meer voorbereidingstijd.
Het examen kost 16 euro. Deze kosten dien je zelf te betalen aan het examencentrum. Indien je toch niet zou slagen voor het examen betaal je slechts 25 euro (administratiekosten) om nog een keer deel te nemen aan de workshop. LET OP: Enkel als je binnen 4 weken terugkomt betaal je 25,- voor de workshop.
Voor het herhalen kun je de gemaakte samenvatting gebruiken. Herhalen geeft een gevoel van veiligheid; na meerdere malen herhalen zal je ervaren dat je de stof aan kunt en beheerst. Ook kun je de geleerde stof herhalen door een aantal oefen theorie-examens te maken.
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Voor het gewone theorie-examen heb je 30 minuten de tijd. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 8 seconden per vraag. Bij de onderdelen kennis en inzicht is geen tijd per vraag ingesteld. Je kunt zelf je tijd indelen.
Hoeveel tijd zit er tussen je rijexamen en het herexamen? Het CBR heeft gesteld dat je op zijn vroegst twee weken na je rijexamen opnieuw herexamen mag doen, ga er vanuit dat het gemiddeld 5 tot 6 weken duurt voor het nieuwe rijexamen.
17 reacties op “Slagingspercentage theorie al jaren laag, CBR vindt examen niet te moeilijk” Volgens de jaarcijfers van het CBR zijn er in 2019 566.796 theorie examens gedaan, slechts 40% slaagt in 1 keer dus zijn er 340.077 kandidaten minimaal nog 1 keer terug gekomen.
Ben je voor de tweede keer of vaker gezakt voor je examen voor de auto? Dan heb je langer de tijd nodig om te werken aan je verbeterpunten. Daarom mag je op zijn vroegst na 10 weken weer afrijden.
In het schoolreglement van de meeste scholen staat dat leerlingen: maximaal 1 keer mogen blijven zitten in dezelfde klas; 1 keer mogen zakken voor het examen; of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Kun je 2x dezelfde examinator krijgen? – 'Vrijwel nooit dezelfde CBR-examinator bij Nader Onderzoek' Een kandidaat die herexamen doet via een nader onderzoek (het oude BNOR), kan alleen in een zeldzaam geval dezelfde examinator krijgen als tijdens zijn reguliere B-examen.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
Op Mijn CBR kun je per examenlocatie zien op welke data en tijden je theorie-examen kunt doen. Neem dan contact op met je rijopleider om te vragen wanneer jij herexamen kunt doen. Houd er rekening mee dat je jouw opleider opnieuw moet machtigen. Dit kan nadat je het uitslagformulier hebt ontvangen.
Zak je de eerste keer voor het rijexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden. Zak je twee keer of vaker voor het rijexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 10 weken weer afrijden.
Hoor je wel eens dat er een maximum aantal kandidaten mag slagen op een dag? Dat is gelukkig niet zo. Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Waar vorig jaar 49,9 procent van de kandidaten de eerste keer voor de theorietoets slaagde, was het percentage bij een herkansing nog maar een magere 40,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBR die VerkeersPro heeft opgevraagd.
Belangrijke onderdelen die je goed moet voorbereiden zijn gevaarherkenning en verkeersborden oefenen. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 25 vragen. Je moet minimaal 13 van de 25 vragen goed hebben om voor dit onderdeel te slagen.
Het CBR zegt streng te zijn omdat zij de veiligheid op de weg willen bevorderen. Maar nu blijkt juist dat relatief veel ongelukken worden gemaakt door jongeren die maar net hun rijbewijs hebben behaald! Het verband tussen een streng examen en het aantal ongelukken is bij mijn weten nog nooit aangetoond.