Wie iets nieuws leert, herhaalt de leerstof dus eerst en vooral de dag erna. Daarna laat je 3 dagen tussen, een week, 2 weken, een maand… Wie een maand na de laatste studiesessie de leerstof nog altijd kent, zal er zeker van zijn dat die de leerstof ook zal kennen op het examen!
Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat leerlingen onthouden wat ze hebben geleerd. Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt.
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken. Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen; Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
Gewone geheugenproblemen zijn vaak tijdelijk en kunnen worden veroorzaakt door spanningen, drukte, depressie, somberheid, narcose of ouderdom. Maar geheugenproblemen kunnen ook het gevolg zijn van een hersenaandoening.
Verwacht niet van jezelf dat je uren achter elkaar effectief kunt leren: gemiddeld kunnen mensen zich 45 minuten achter elkaar concentreren. Alles wat je daarna bestudeert wordt minder effectief opgenomen. Om effectief te leren zijn veel korte pauzes net zo belangrijk als het bestuderen van de studiestof.
Geen regels studieduur vmbo, havo, vwo
Er zijn geen wettelijke regels die zeggen hoe lang iemand over vmbo, havo of vwo mag doen. Zonder vertraging duurt het vmbo duurt 4 jaar, havo 5 jaar en vwo 6 jaar. Een leerling mag in de regel niet meer dan 1 jaar blijven zitten in dezelfde klas.
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.
20% van wat we horen. 30% van wat we zien. 50% van wat we horen en zien. 70% van wat we met anderen bespreken.
Hoe lang? Een onderzoek aan de universiteit van Illinois uit 2011 heeft aangetoond dat je productiviteit tijdens het studeren na 50 minuten afneemt. Als je je studietaken in blokken van 50 minuten opdeelt en daartussen een totaal andere taak van ongeveer 5 à 10 minuten plant, dan onthou je de leerstof veel beter.
Je kan 8 à 10u studeren als maatstaf nemen. Vergeet niet om elk uur een korte pauze in te lassen en hier en daar in je planning een vrij moment vast te leggen.
Het ligt niet aan de capaciteit van ons geheugen: die kan wel twee tot drie levens onthouden. Het is gewoon niet zinvol om alles te onthouden, omdat we dan geen onderscheid kunnen maken tussen belangrijke en onbelangrijke dingen.
Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist. Hoe vaker je dus leest, hoe meer je dit proces herhaalt. Hierdoor kan je ook andere taken geconcentreerder uitvoeren.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Hierdoor zullen hardop gelezen woorden in je geheugen worden onderscheiden van stil gelezen woorden. Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010).
Als je leest zit je brein vol met prikkels, terwijl deze activiteit op korte en lange termijn veel voordelen oplevert. Het vermindert bijvoorbeeld stress, verbetert de slaapkwaliteit, vergroot je woordenschat en geheugen en het leidt zelfs tot meer intelligentie.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Leer maximaal 25 minuten en neem daarna 5 minuten pauze.
Een korte break helpt om weer fris aan de slag te gaan. Uren achter elkaar leren is dan ook niet zo effectief.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.
LEREN VERDEELD OVER VERSCHILLENDE MOMENTEN IS BEWEZEN DE EFFECTIEFSTE METHODE OM LEERSTOF TE ONTHOUDEN. Door leerstof vaak en aandachtig te herhalen verplaatst de stof van het korte- naar het langetermijngeheugen.
Als leerlingen alles echt goed plannen en op het juiste niveau zitten, zou ik uitgaan van twee uur gemiddeld per dag op havo en vwo. Dan ga ik wel uit van twee uren geconcentreerd werken dus zonder digitale afleidingen en exclusief de tijd die het plannen kost.
Zorg er ook voor dat je niet teveel blokken op een dag inplant. Verder is het ideaal om tenminste twee weken voor je toetsweek te beginnen met leren.