Tegenwoordig worden de meeste nieuwe telefoons geleverd met een snellaadfunctie waardoor je meestal met 30 minuten 50-80% van de telefoon kan opladen. Dit werkt dan alleen met de officiële oplader van de telefoon en niet met andere opladers.
Een volledige laadbeurt (als de batterij helemaal leeg is) kost aan stroom 12,41 Wh. Per jaar gebruikt het apparaat dan maximaal 12,41x365= 4,5 kWh. Doe dat maal de stroomprijs van 0,894 euro (prijspeil 25 oktober 2022), dan komen de kosten op 4,05 euro per jaar.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Opladen tot 100 procent leidt dus tot veel meer slijtage dan opladen tot 70 of 80 procent. Daarnaast is het schadelijk voor je batterij om te blijven doorladen nadat de 100 procent is bereikt.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
Het is dus niet zo dat je telefoon 's nachts opladen heel schadelijk is omdat de batterij dan 'overstroomt'. Toch raden sommige partijen, waaronder verzekeraars en de brandweer, af om je toestel voor het slapengaan aan de oplader te leggen. Dit heeft vooral met het risico op brandgevaar te maken.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal. Maar omdat auto's steeds sneller kunnen snelladen en de accucapaciteit van nieuwe elektrische auto steeds meer toeneemt, sta je in de toekomst alleen maar korter langs de weg te laden.
Snelladen is niet schadelijk voor je batterij. Een goede oplader levert namelijk nooit meer vermogen dan je toestel aankan. Daarom is het ook geen probleem als je een snellader gebruikt die meer vermogen kan leveren dan jouw toestel aankan.
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een batterij minder snel slijt als je hem tot zo'n 80 procent oplaadt en niet onder de 20 procent laat komen.
Wanneer het je doel is een batterij razendsnel te laden, biedt een snellader uitkomst. Laden via zo'n lader duurt zo'n 3 tot 4 uur, afhankelijk van de batterij zelf. Een traditionele lader neemt iets meer tijd in beslag om batterijen volledig op te laden. Gemiddeld 8 tot 16 uur.
Kan ik een oplader alsmaar in het stopcontact laten zitten? Als er geen apparaat meer op is aangesloten, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit noemen we ook wel sluipverbruik.
Een lader die niet aan het opladen is verbruikt continu ongeveer 1 watt in het stopcontact. 'De vuistregel was ooit dat een apparaat dat 1 watt verbruikt, 2 euro op jaarbasis aan elektriciteit kost. Tegen de huidige tarieven zal dat nu zo'n 5 euro zijn. '
Een normale iPhone-batterij moet elke één tot twee dagen weer worden opgeladen.
Afhankelijk van het type auto dat u heeft duurt het laden van een lege accu aan een publieke oplaadpaal gemiddeld 4 uur. Naast gewone laadpalen bestaan er ook snellaadpalen. Ze zijn iets schaarser dan gewone publieke laadpalen, maar er komen er steeds meer bij.
Dit zijn de mogelijke oorzaken waarom je telefoon of tablet niet meer op laadt of langzaam op laadt: Een softwarefout of storing in het toestel. De oplader zelf is kapot. De accu/batterij is kapot of op.
Ga naar de Instellingen van je telefoon. Tik nu op Apparaatonderhoud > Batterij. Kies nu Geavanceerde instellingen. Zoek nu op Snel opladen via kabel en schuif de schakelaar zodat deze blauw/geactiveerd is.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Sinds enkele maanden zijn de energiekosten explosief gestegen. De prijs per MWh elektriciteit was nog nooit zo hoog, waardoor het voordeel van lagere gebruikskosten bij een elektrische auto volledig wegsmelt. Een laadbeurt is nu duurder dan een tankbeurt.
Wat te doen bij een lege accu? U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW. Een accu van 60kWh is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen, wat een relatief lang tijdsbestek is. De meeste nieuwe elektrische auto's hebben een hogere capaciteit.
Het is nog nooit bewezen dat straling van mobiele telefoons schadelijk is voor de hersenen. Je mobiele telefoon mag 's nachts dus gewoon naast het bed blijven liggen.