Dit houdt in dat de recruiter van jou wil horen waar je jouw kwaliteiten hebt getoond en wat daarvan het resultaat is geweest. Dit zijn allemaal aspecten die ondersteund kunnen worden met resultaten en situaties uit het verleden.
Het is niet alleen belangrijk dat de recruiter vertrouwen heeft in zichzelf, maar ook in de vaardigheden die hij een klant en kandidaten kan bieden. Recruitment is sterk afhankelijk van effectieve communicatie, dus het is belangrijk dat de recruiter goed kan communiceren, zowel face-to-face als via telefoon/e-mail.
Tips voor je afwijzingsbrief:
Bedank de sollicitant voor de genomen moeite en leg uit waarom hij of zij het niet geworden is. Je kunt bijvoorbeeld aangeven hoe groot de concurrentie was en dat er kandidaten zijn die betere papieren hebben. Wens hem of haar succes met de verdere sollicitaties.
Je moet de recruiter altijd een bericht sturen waarin je hem bedankt voor zijn tijd, hem eraan herinnert dat je het gesprek leuk vond en dat je nog steeds zeer geïnteresseerd bent in de functie. Hier is een “vriendelijk” voorbeeld, voor dynamische jonge kaderleden.
Vooral niet reageren! Houd deze standaard zin paraat om recruiters mee af te wijzen: “Hoi X, bedankt voor het aanbod. Op dit moment ben ik niet op zoek maar mocht dit in de toekomst wel het geval zijn, dan zal ik contact met je opnemen”.
De e-mail zelf begint met een aanhef, een begroeting van de lezer. Als begroeting is zowel geachte, beste als dag mogelijk. Geachte is bruikbaar in officiële en formele contexten; het roept een bepaalde afstand op. Beste en Dag zijn bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten, zoals in mails aan klanten.
Een recruiter stelt je deze vraag om te achterhalen welke rol jij aanneemt in een team en of dat ook past bij de functie waar je op solliciteert. Vertel dus hoe jij omgaat met je collega's, zo krijgt de recruiter een goed beeld van wie je bent en wat er bij je past. Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?
Als fulltime recruiter ga je gemiddeld 2.937 euro bruto per maand verdienen.
Op gespecialiseerde websites of op websites van recruitment agencies kun je lezen dat de wervingskosten gemiddeld tussen 20 en 30% van het bruto jaarsalaris van een geplaatste kandidaat (inclusief vakantiegeld en eventuele bonus) liggen.
De sollicitatie zelf nabellen helpt je in het eerste geval af van je twijfel en je kunt de persoon aan de lijn direct bedanken voor de kans. Mocht je het niet geworden zijn, dan kun je vragen op welke basis deze beslissing genomen is. Zo ben je in staat te werken aan verbeterpunten.
Volg een opleiding of training. Je hebt geen specifieke opleiding nodig om recruiter te worden, maar op hbo-niveau kunnen werken en een achtergrond in HR of bedrijfskunde gaan je zeker helpen. Veel recruiters hebben dan ook een diploma in Human Resource Management , Commerciële Economie, Social Studies of Communicatie.
Toegang tot Recruiter of Recruiter Lite vanaf de LinkedIn-homepagina: Klik op het pictogram Recruiter rechtsboven op uw LinkedIn-homepagina. Als u het pictogram Recruiter niet ziet, klikt u op het pictogram Werk en selecteert u Recruiter in het menu dat verschijnt.
Recruiters laten weten dat u geïnteresseerd bent in werk
Als u de typen vacatures opgeeft waarin u geïnteresseerd bent en de gewenste locatie, helpen we u bij het weergeven van uw profiel in zoekresultaten wanneer recruiters zoeken naar geschikte kandidaten.
Wat is beter, liken of reposten? Het hangt af van wat je doel is. Als je alleen maar zichtbaarheid wilt, dan is liken waarschijnlijk de beste optie, omdat je meer likes krijgt van mensen die je content zien. Als je echter meer betrokkenheid en interactie wilt, dan is reposten waarschijnlijk de beste optie.
Wat zijn de LinkedIn aanbevelingen precies? Aanbevelingen op LinkedIn zijn onderbouwde reviews met motivatie van mensen over jouw functioneren. Deze zijn gebonden aan 1) jou, 2) de gever en 3) een functie of project. De persoon moet dus klant, leverancier of collega geweest zijn, al is daar geen controle op.
Er zijn verscheidene manieren om met andere LinkedIn-leden te communiceren. Uitnodigingen om verbinding te maken kunnen worden verzonden naar iedereen die je hebt een e-mailadres voor LinkedIn-lid (of anderszins). Wanneer zij uw uitnodiging hebben geaccepteerd, kunt u ze rechtstreeks op LinkedIn een bericht sturen.