Hoe lang staan we in de file? Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder zo'n 7 minuten per week in de file. Degenen die minstens 1 keer in de week te maken hebben met een file lopen gemiddeld 43 minuten vertraging op. Dat is zo'n 37 uur per jaar.
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Het record voor langste ochtendspits ooit vastgesteld was 2.287 kilometer. Die filestand werd gemeten op 22 januari 2019, toen het sneeuwde in het oosten van het land. In Brabant en Gelderland viel destijds zo'n zeven centimeter sneeuw, waardoor vertragingen tot wel twee uur ontstonden.
de file die het langst duurde was op 10 augustus 2010 in china, hij duurde 10 dagen en was 100 km lang. Toegevoegd na 1 minuut: In São Paulo, Brazilië heeft het record van langste opgetelde files in een stad op haar naam; in juni 2009 stond daar in het totaal 295 km file, 35% van de wegen stond vast.
De stad naast Amsterdam staat bovenaan de lijst met Nederlandse file-steden. Met een congestieniveau van 28 procent duurde het in de Bloemenstad een reis van 30 minuten gemiddeld 8 minuten langer door het aantal files. Den Haag (26 procent) en Groningen (22 procent) maken de top drie compleet.
Nederland, België en Duitsland in top 3 landen meeste files.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Het onderzoek
In ongeveer 75% van de gevallen bleek de linkerbaan de snelste rijbaan te zijn. In een file van 5 kilometer kan de tijdwinst op de linkerbaan oplopen tot zo'n 4 minuten. Dat betekent dus dat het rijden op de linkerbaan een redelijke tijdwinst kan opleveren.
Advies om thuis te werken. De ANWB en Rijkswaterstaat hadden al gerekend op een drukkere spits en adviseerden daarom om thuis te werken als dat kon. Ook dinsdag was het al druk; toen stond er in de avond meer dan 600 kilometer file. Dinsdag en donderdag zijn op de weg de drukste dagen van de week.
Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder zo'n 7 minuten per week in de file. Degenen die minstens 1 keer in de week te maken hebben met een file lopen gemiddeld 43 minuten vertraging op. Dat is zo'n 37 uur per jaar.
Avondspits (15.30 - 19.00)
Stilstaan en vertraging door drukte op de weg is lastig en vervelend, maar is deels te voorkomen door je vooraf, bijvoorbeeld hier (via de verkeersverwachting), goed te informeren. En zo kan je ook stilstaan en vertraging door pech verminderen.
Volgens de ANWB is het op dinsdag altijd druk op de weg, omdat veel mensen dan naar hun werk gaan. Dit geldt ook voor de donderdagen. Een week geleden was er ook sprake van een zeer forse ochtendspits. Toen stond er rond 08.00 uur in heel Nederland 1093 kilometer file.
November is traditiegetrouw dé filemaand. Dat heeft onder meer te maken met de winter(tijd), maar ook met onze vakantiedagen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
De beste dagen om op autovakantie te vertrekken zijn van zondag tot en met donderdag. Wil je toch de weg op, kies dan voor een gunstig tijdstip. Als je pas 's middags vertrekt, rijd je achter de files aan en zijn deze hopelijk al grotendeels opgelost voor je de Autoroute du Soleil bereikt.
De N206 is opnieuw de drukste N-weg van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Net als in 2019, het jaar voor corona, stonden op de weg die van Zoetermeer, via Leiden naar Katwijk loopt de meeste files. Op de N206 staan vooral rond Leiden de meeste files, laat de ANWB weten.
Wie heeft er nooit ingestaan? Dagelijks is er kilometers fileleed voor heel veel mensen waarmee veel tijd en geld verloren gaat. Oorzaken zijn er genoeg: te veel verkeer, te weinig wegcapaciteit, ongevallen, wegwerkzaamheden of het weerbericht.
Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.