Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Rijinstructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.
Links rijden doen we allemaal wel eens. Maar als je binnen tien seconden niemand inhaalt is het toch echt de bedoeling dat je weer opschuift naar rechts. "Doe je dat niet, dan krijg je een boete van 140 euro en dat is zonde," zegt een woordvoerder van de politie Rotterdam.
Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg van 150 euro naar 220 euro. Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig (zoals politieauto met zwaailicht en sirene) van 250 euro naar 350 euro en overhevelen naar het strafrecht.
Basisverkeersregels. Je moet rechts rijden en links inhalen.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed mensen vroeger ook links.
Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.
Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo. Nederland ging met Napoleon mee rechts rijden, maar Indonesië en Suriname zijn daarin niet meegegaan en bleef het links.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden. Niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Thai rijden links zonder dat ze ooit gekoloniseerd zijn door de Engelsen. Het schijnt dat dit in Thailand is ontstaan door dat ze linkerzijde het paard op gaan. In buurland Cambodja rijd wel net als ons aan de rechterkant.
Onnodig links rijden op de auto- of snelweg: € 240,- Afslaan zonder richtingaanwijzer (of met arm aangeven): € 110,-
Wil je toch bellen tijdens het rijden? Installeer dan een car-kit waar je handsfree mee kunt bellen. Ook de boete voor het onnodig links rijden kost je in 2023 €20 meer, namelijk €240.
Op autosnelwegen waar een maximale snelheid van 130 km/uur geldt, kun je vanaf 1 km/uur te hard rijden al een boete krijgen. Op andere wegen moet je minimaal 4 km/uur te hard rijden voordat er een boete wordt gegeven. Er wordt altijd een correctie van de gemeten snelheid afgehaald.
Ongeveer 35% van de wereldbevolking rijdt links – Het idee leeft dat een verwaarloosbare minderheid links rijdt, maar dat is niet waar.
Je moet naar links kijken voor de achteruitkijkspiegel in plaats van naar rechts, als je wilt schakelen moet je dit met de linkerhand doen om te voorkomen dat je in het niets zit te graaien, en ook de ruitenwissers en de richtingaanwijzers zitten gespiegeld.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
Onder tripleren verstaan we een voertuig inhalen, dat zelf al een ander voertuig aan het inhalen is. Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, mag je een auto inhalen die een tweewielige bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag echter geen auto inhalen, terwijl die een andere auto inhaalt.
Bestuurders moeten voetgangers op of voor een zebrapad die op punt staan over te steken, voor laten gaan. Is er geen oversteekplaats, dan zijn bestuurders niet verplicht je voor te laten gaan. Uitzondering hierop zijn blinden en slechtzienden met een blindengeleidestok en personen die zich moeilijk voortbewegen.
Waarom? Soms wordt beweerd dat links rijden veiliger is. De bestuurder zou met zijn rechteroog – bij de meeste mensen dominant – het tegemoetkomende verkeer beter kunnen zien. Verder schakelt hij of zij dan met de linkerhand en houdt de rechterhand, bij de meeste mensen beter ontwikkeld, aan het stuur.
Op 3 september 1967 om 5 uur 's morgens veranderden de Zweden massaal van kant op de baan. Tot dan reden ze aan de linkerzijde zoals in Engeland, om vervolgens de rechterkant te kiezen.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Nederlandse automobilisten scoren samen een 7,9 op een schaal van 10. Volgens het onderzoek doen we het in Nederland onder meer zo goed dankzij de vele voorlichting rondom verkeersveiligheid en de uitgebreide aandacht voor fietsers. Letland en de Verenigde Staten completeren de top drie van beste chauffeurs.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!) en houdt goed het overzicht bij bochten en rotondes.
Verkeersregels in linksrijdende landen
U rijdt aan de linkerkant van de weg, haalt rechts in en u gaat links om de rotonde. Wat wel hetzelfde blijft is het geven van voorrang aan verkeer van rechts.