De Bijbel vertelt hierover in het boek Handelingen: “Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat leek op een enorme windvlaag en het vulde het hele huis, waar zij zaten. Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen.
De apostel Paulus leert ons deze gevoelens te herkennen: 'liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid [en] zelfbeheersing' (Galaten 5:22). Influisteringen van de Heilige Geest komen vaak stilletjes en subtiel. God zal zelden schreeuwen om onze aandacht te trekken.
Wanneer iemand 'in tongen' spreekt, produceert hij een reeks onbegrijpelijke klanken. Zo iemand is bevangen door de Heilige Geest en spreekt tot God, zo zegt Paulus in de Bijbel. Maar tongentaal werd ook gebruikt om een boodschap van God door te geven aan anderen.
Met Pinksteren viert de Kerk de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen, zeven weken na Pasen. Deze gebeurtenis markeert de geboorte van de Kerk. De naam 'Pinksteren' komt van het Griekse pentèkostè (πεντηκοστη), dat 'vijftigste' betekent.
Heel expliciet verschijnt de duif als symbool van de Heilige Geest; in sommige kerken is hij aan de koepel boven de centrale ruimte afgebeeld, zodat de Geest als het ware boven de gemeente zweeft. Ook verschijnt deze vogel op doopvonten, wat verwijst naar de doop van Christus in de Jordaan.
Met Pinksteren dragen priesters rood omdat het de kleur is van de Heilige Geest. Rood is ook de kleur van de martelaren. Daarom dragen we met Tweede Kerstdag ook rood, want dan gedenken we de heilige Stefanus, de eerste martelaar die zijn leven gaf voor het geloof in Jezus.
Hij laat het Evangelie horen en brengt mensen tot aanvaarding daarvan. Geloof is persoonlijke aanvaarding van wat God in Jezus Christus belooft. Zo krijgt een mens deel aan Jezus Christus. Voor jongeren (en ouderen) betekent dat: richt je aandacht niet op je geloof, of op de gaven van de Geest, maar op je Heer.
We rekenen onszelf rijk door te denken dat we vol zijn van de Geest, omdat we met veel volume instrumenten bespelen en zingen, kunnen joelen en juichen of op een andere manier extatisch kunnen worden. De Geest vervuld ons echter alleen wanneer wij bereid zijn ons te laten leiden door de Geest.
Jezus zegt: heb de Heer je God lief met heel je hart, ziel en verstand. Dus je moet je verstand ook laten heiligen door Gods Geest. Dat wil zeggen dat je je verstand gebruikt om God en de naaste lief te hebben. Want wie God en de naaste liefheeft in concrete daden laat zich leiden door de Geest.
Jezus Zelf is Gods gave voor de mensheid (Joh. 4:10). In Handelingen 2:38 staat dat mensen de gave van de Heilige Geest zullen ontvangen, dat wil zeggen de Heilige Geest als gave van God.
West-Aramees was de taal die Jezus waarschijnlijk sprak en de taal waarin een deel van de Dode Zeerollen geschreven zijn. Oorspronkelijk werd het Aramees door de Arameeërs gesproken, zij woonden in het huidige Syrië, Irak en Turkije.
Wanneer je bidt in tongen, bid je rechtstreeks tot God. Je verstand zit niet in de weg en je bidt Gods plannen en verlangens uit. Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
Iemand die de Heilige Geest heeft gelasterd, wordt halsstarrig en weigert zijn zonde als zonde te zien. Hij wordt onberouwvol: hij heeft besloten dat hij zich niet zal bekeren. Hij verzet zich tegen de waarheid, ook al weet hij diep van binnen wat de waarheid is.
Jezus noemt de Geest in het Johannes-evangelie de Paracleet. Letterlijk betekent dit Griekse woord: 'Hij die erbij geroepen wordt' oftewel 'ad-vocatus'.
Meest gezocht. Heiligen zijn mensen die door hun geloof een bijzondere plaats bij God innemen. Zij hebben dit in stilte bereikt, of juist door een bijzondere openbare getuigenis van hun geloof. In dit laatste geval is vaak sprake van verering van de betreffende heilige.
Gaven de Geest worden door mensen ontvangen. Vruchten zijn er, maar moeten groeien.
De heilige Geest is Gods presentie binnen de mens. God komt nu niet langer van buitenaf. Hij komt in de Geest als het ware van binnenuit. Waar het in de christologie gaat om God voor ons, gaat het in de pneumatologie - dit is de christelijke leer over de Geest - om God in ons.
Jezus. In de vroegste christelijke kunst wordt God zelf meestal niet afgebeeld. In Mozes' Tien Geboden staat immers: 'Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is'. Door kunstenaars in de eerste eeuwen na Christus werd God daarom vrijwel nooit direct getoond.
De Heilige Geest activeert mensen om zelf te werken aan hun gedrag. Hij is Zelf ook degene die deze vernieuwing uitvoert in het leven van een mens. Toch kan dit nooit tegenover elkaar gesteld worden, maar moeten zowel de verantwoordelijkheid van de mens als van de Geest benoemd worden.
Rood: strijd, oorlog, oordeel, zonde; in de christelijke liederen doelt het vooral op Pinksteren en de liefde. Wit: reinheid, overwinning, leven, toekomst, verrijzenis, oogsttijd. Zwart: duisternis, zonde en schuld, oordeel, dood, verderf.
Wit is de liturgische feestkleur en wordt gebruikt bij hoogfeesten van Christus, in de kerst- en paastijd en op feesten van de heilige maagd Maria. Behalve wit zijn zilveren en goudkleurige gewaden ook toegestaan. Wit staat voor zuiverheid, reinheid en onschuld.
De leer van de drie-eenheid gaat over het centrale mysterie van het christelijk geloof en leven. De Kerk leert dat de ene God zich heeft geopenbaard als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De christelijke geloofsleer stelt evenals het jodendom en de islam dat er één God is (monotheïsme).
Het gebed wordt normaal gesproken staand uitgesproken. Als je ziek bent of niet lang kunt staan, mag het ook zittend of liggend.
De geleerden zijn het er unaniem over eens dat een persoon die niet kan staan, zittend mag bidden. De Profeet (vrede zij met hem) zei tegen cImraan ibn Hoesayn: “Verricht het gebed staand en als je dat niet kan, (verricht het) dan zittend. En als je dat niet kan, verricht het dan liggend op je zij.”