Wat gebeurt er wanneer ik de elektrische fiets lange tijd laat stilstaan? “Met de elektrische fiets zelf doet dat niets. Ook de elektrische motor is niet gevoelig voor slijtage door stilstand. Maar het is wel belangrijk om de batterij op gegeven momenten even bij te laden.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken.
Bij weinig gebruik de accu nooit leeg bewaren. Een li-ion accu loopt langzaam leeg en bij een te lage spanning kunnen de cellen beschadigen (diepteontlading). Wordt de accu voor lange tijd niet gebruikt (> maand) dan deze in een vorstvrije, droge plek opgeladen opslaan (voorkeur 60%-80% vol).
Als je in de wintermaanden je fiets niet gebruikt, laad de accu dan minimaal één keer per maand op. Een accu loopt namelijk ook bij geen gebruik langzaam leeg (dat heet zelfontlading). Laad de fietsaccu bij voorkeur op in de schuur, berging of garage. Doe het nooit binnenshuis of in een aan het huis verbonden stalling.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
De accu en kou
Natuurlijk kun je gewoon op je elektrische fiets rijden in de wintermaanden, ook als het vriest. Alleen, de accu kan niet goed tegen kou. Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt.
Indien dezelfde accu met 100 Ampère belast wordt, dan kan de accu dit maar voor 45 minuten leveren. Na 45 minuten is de accuspanning gezakt naar 10,5 V en is de accu leeg.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Een fietsaccu heeft (bij normaal gebruik) gemiddeld een levensduur van vijf jaar. Door uw accu goed te onderhouden kunt u de levensduur van de fietsaccu verlengen.
Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper. Dit kan echter verschillen per fietsaccu.
Het opladen van de accu elektrische fiets is gemakkelijker dan het lijkt. U neemt de accu uit de houder, plaatst deze op een stabiele ondergrond en koppelt deze met de bijpassende oplader aan het stopcontact. Zodra de oplader aan het stopcontact en de fietsaccu is aangesloten zult u een lampje op de lader zien branden.
Parkeer je e-bike nooit in de volle zon, maar zoek een schaduwrijk plekje om je e-bike te stallen. Kun je geen schaduw vinden? Haal dan de accu uit je e-bike en bewaar hem zolang op een koele plaats. Een te lange blootstelling aan de brandende zon kan bij tropische temperaturen namelijk oververhitting veroorzaken.
Zware apps, oftewel grote apps zijn ook grote batterij verbruikers. Denk bijvoorbeeld aan de Netflix app, Spotify, Facebook of apps zoals Skype en WhatsApp waarmee je kunt videobellen. Maak je geen gebruik van deze apps dan zal je batterij waarschijnlijk een stuk langer meegaan.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Ja, dat is toegestaan.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Dit kan door een fabricagefout, dat de afscheider niet goed werkt of dat er een gaatje inzit. Maar de afscheider kan ook ontregelt raken als je de accu laat vallen of dat er een klap tegen de accu wordt gegeven. Ook een te grote hitte in de accu kan de oorzaak zijn dat accu's gaan branden of ontploffen.