Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Hoe lang gaan carbon wielen mee? Over het algemeen gaan carbon wielen jaren mee. Het wiel slijt in principe niet. Bij carbon wielen met velgremmen is er nog wel sprake van slijtage, maar bij wielen met schijfremmen eigenlijk helemaal niet meer.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
De wielen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je racefiets. Het upgraden van je wielen kan ervoor zorgen dat je sneller fietst, je fiets minder zwaar is, dat je beter stuurt en dat je over het algemeen een snellere, betere fiets hebt.
Hogere wielen zorgen voor minder luchtweerstand en leveren een aerodynamisch voordeel. Dit is merkbaar bij een hogere snelheid. Wordt er veel geklommen, verwacht je veel harde wind, kies dan voor lagere velgen. Deze hebben als bijkomend voordeel dat ze comfortabeler, lichter en stijver zijn.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Als je kijkt naar merken als Rial, Ronal, BBS, OZ, Speedline en hun submerken, weet je dat je 'veilig' zit. Deze velgenfabrikanten leveren namelijk ook aan autofabrikanten. Sterker nog, vaak zijn deze velgsoorten van hogere kwaliteit dan de OEM-velgen.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Dat zag u niet! Tegenwoordig is dat wel anders: steeds meer dames zijn geïnteresseerd in fietsen en in het bijzonder in racefietsen. De afgelopen jaren heeft het dames wielrennen een enorme vlucht genomen. Dat is niet zo gek, want racefietsen is een heerlijke sport, of u nu man of vrouw bent!
De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. De fiets is vergelijkbaar met sportieve tourfietsen met derailleurversnellingen.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid. Je fiets blijft dus altijd net zo stijf als toen je hem kocht.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent. Dit kan gevaarlijk worden als je ermee door blijft fietsen.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Gebrek. Lichtmetalen velgen hebben bij normaal gebruik en onderhoud een gemiddelde levensduur van 10 jaar.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Snelheid. Door de verschillen tussen het vrouwen- en mannenlichaam, is ook de snelheid en duur van het fietsen verschillend. Vrouwen rijden gemiddeld rond de 22 km/u en maken tochten van ongeveer 40 km. Mannen rijden tijdens een rondje fietsen gemiddeld rond de 26 km/u en maken tochten van ongeveer 50 km.
'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Wat betreft de prijs: wat er voor geboden wordt is een reële prijs. Reken op 50 tot 150 euro (tenzij je echt iets bijzonders hebt, maar dat is dan meestal wel snel duidelijk aan de biedingen).
Stalen velgen hebben minder onderhoud nodig dan alu velgen. Ze zijn bestendiger, minder breekbaar en minder gevoelig voor krassen dan aluminium velgen. Stalen velgen gaan ook langer mee dan aluminium velgen. Omdat ze uit metaal bestaan, zijn ze anderzijds wel vatbaar voor roest en corrosie.
Een set stalen velgen kost eenmalig ca € 180-250 euro. Door zelf te wisselen, heb je de velgen snel terugverdiend in ca 1.5 jaar.