Waarderende gespreksvoering is een manier van (samen)werken waarbij de betrokken medewerkers zelf een belangrijke rol spelen in het realiseren van de oplossing. De kennis en ervaring worden benut en alle afdelingen of groepen die met het vraagstuk te maken hebben doen eraan mee.
Het zijn normatieve vragen, waarbij je vraagt naar wat er werkt, wat belangrijk is, wat gewaardeerd wordt en waar mensen meer van willen. Daarbij passen geen vragen over problemen, tekorten of gebreken, omdat het waarderende gesprek gaat over wat mensen willen creëren in plaats van repareren.
Doel :Bij een waarderend interview is een positieve vraagstelling het uitgangspunt, de interviewer focust op wat er goed gaat , op hoogte punten , kwaliteiten en prestaties. Daarnaast gaat het ook om het naar boven halen en verzamelen van persoonlijke verhalen.
De waarderende benadering (Appreciative Inquiry) gaat uit van het benutten van talenten. Het idee er achter is dat bouwen vanuit de sterkten en ambities van mensen veel meer oplevert dan het bijschaven van competenties die zij onvoldoende beheersen.
Waarderend communiceren is dus denken in mogelijkheden en op die manier aansluiting vinden bij die elementen die mensen energie geven. Energie geeft beweging. Beweging geeft verandering. De brug bouwen terwijl je er over loopt dus (R.
Een waarderende vraag is anders dan een beschrijvende of de verklarende. Het antwoord is altijd een eigen mening. In een dergelijk geval gaat het niet om de feiten alleen, maar hoe je er mee omgaat. De vraag 'Was het volgens jou een goede keuze om een industrieterrein aan te leggen op maar 4 kilometer van de stad?
Stap 1 van Waarderend Onderzoek is het beschrijven van een positief thema waarmee je aan de slag wilt. Door je aandacht te richten op wat je wilt bereiken (in plaats van hetgeen dat je wilt voorkomen), leg je de basis voor een positieve aanpak.
Waarderend onderzoeken of Appreciative Inquiry (verkort “AI”) is een kwalitatieve onderzoeksmethode die verschilt van traditioneel onderzoeken, doordat zij meer de focus legt op het vergroten van krachten, leren van het verleden en ontwikkelen op successen, dan op wat er niet goed gaat, het corrigeren van fouten, en ...
Als waarderende coach maak je contact op sterktes, krachten en mogelijkheden. Wij hebben in de praktijk ervaren dat vooral een houding van gelijkwaardigheid deze methode succesvol maakt: oprecht nieuwsgierig naar de ander, samen onderzoeken zonder op actie te sturen.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
Wat is het verschil tussen een enquête en een interview? Een enquête is een schriftelijke lijst, die zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen stelt en zo kwantitatieve gegevens verzamelt. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van meerkeuzevragen of Likert-schalen. Een interview is vaker persoonlijk en face-to-face.
Appreciative Inquiry (A.I.) is niet alleen een theorie, maar ook een filosofie en een methode om veranderingsprocessen te faciliteren. Het centrale uitgangspunt is, dat je organisaties bouwt op wat goed werkt in plaats van je te fixeren op wat niet werkt.
Waarderend actie- onderzoek begint met het verkennen van het centrale thema waaraan de klant aandacht wil besteden. Dit thema is op een bevestigende manier verwoord: respectvol handelen i.p.v. tegengaan van pesten, bijv. In deze fase maken we ook afspraken over de inzet van tijd, energie, mensen, enz.
Bij evaluerende vragen wil je de waarde ergens van vaststellen. Je wilt bekijken of iets wenselijk, goed, normaal of bruikbaar is. Met evaluerende vragen kun je een mening of oordeel geven. Daarom worden het ook wel meningvragen en ethische vragen genoemd.
Je hoofdvraag beantwoord je pas in je conclusie. Je deelvragen worden zo in chronologische volgorde (van 1 tot bijvoorbeeld 5) beantwoord. Als je eerst antwoord geeft op deelvraag 3 en daarna pas op 1, dan is de volgorde nog niet logisch.
' Beschrijvende vragen gaan over het hier en nu. Verklarende vragen helpen om de oorzaken van het probleem of succes te achterhalen. Deze vragen starten daarom vaak met 'waarom'.
Argumenten zijn objectief wanneer ze feitelijk zijn en subjectief wanneer ze een mening, een gevoel, een vermoeden of een waardeoordeel bevatten. Subjectieve argumenten worden ook wel waarderende argumenten genoemd. Objectieve (feitelijke) argumenten kun je altijd controleren op hun juistheid.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksvragen, zoals beschrijvende en verklarende vragen. En er zijn evaluatieve vragen en voorspellende en voorschrijvende onderzoeksvragen.
Om de validiteit en betrouwbaarheid van je scriptie te bepalen, moet je nagaan of je met de methoden of onderzoeksmodellen hebt gemeten wat je wilde meten (validiteit) en of je resultaten hetzelfde zouden zijn als je het onderzoek op dezelfde manier herhaalt (betrouwbaarheid).
Een diepte interview duurt meestal tussen de 60 en 120 minuten. Afhankelijk van het onderwerp is het in de vorm van een één op één (face-to-face) gesprek of een groepsgesprek.