De pijngrens van geluid ligt voor mensen rond de 120-130 dB. Deze geluidsniveaus zijn zo hoog dat je bij blootstelling direct gehoorschade kunt oplopen. Het hardste geluid ooit gemeten is de Tunguska meteoor, die in 1908 met een geluidsniveau van maar liefst 300-315 dB in Rusland terechtkwam!
Dat is de blauwe vinvis, die kan geluiden maken tot wel 180 decibel. De geluiden kunnen zelfs 800 kilometer verder nog worden waargenomen. De blauwe vinvis is niet alleen de winnaar van de hardste geluidencompetitie, het is ook nog eens het grootste dier ter wereld.
Nu is nog afgesproken dat het maximale geluidsniveau 103 decibel is. Gebruik van gehoorbescherming wordt door de WHO overigens ook aangeraden bij 100 decibel, vooral als mensen vaak geluid horen op dit niveau.
Fluisteren bereikt ongeveer 30 dB en een normaal gesprek ligt ongeveer op 60 dB.
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan een drukke weg met auto's of drukke kroeg. Geluiden van 120 decibel, zoals zwaar onweer of het afvuren van een geweer, kunnen je gehoor direct beschadigen.
Indien men uitgaat van een aanvaardbare blootstelling aan 85 dB(A) gedurende 8 uur per dag, betekent dit dat bij een geluidsniveau van 90 dB(A) er na ongeveer 3 uur blootstelling al kans is op gehoorschade. Voor een geluidsniveau van 100 dB(A) is deze blootstellingstijd nog slechts 15 minuten.
Decibel en Hertz
Hoe meer luchtdruk verplaatst wordt, hoe harder het geluid wordt. Dit wordt uitgedrukt in decibel (dB). Het hardste geluid is 194 decibel, dan worden alle luchtmoleculen samengedrukt.
Grote wasmot
Met stipt op 1 ... verrassend? De grote wasmot. Er is geen dier dat zo goed is in het horen van hoge tonen (tot maar liefst 300.000 hertz!)
Welk dier produceert geen geluid? - Quora. Kwallen ,slakken ,vissen,vlinders of haaien zo zijn er meer dieren. Insecten hebben geen stembanden.
1. Jachtluipaard. Het jachtluipaard, ook wel cheeta genoemd, is met 105 km/u met afstand het snelste landdier op aarde. Hij gebruikt zijn snelheid om onder andere gazelles te vangen.
Wordt het aantal bronnen twee keer zo groot, dan neemt het geluidsniveau toe met 3 dB.
Hoeveel lawaai maakt een trein? In een rustige straat is het geluidsniveau gemiddeld 50 dB, maar dicht langs het spoor gemiddeld 60 tot 70 dB. Als een trein langskomt kan dit oplopen naar 80 tot wel 90 dB (opent in een nieuw venster).
Vuurwerkknallen halen met gemak meer dan 120 decibel. Legaal vuurwerk mag in Nederland zelfs maximaal 156 decibel produceren en knallen van illegaal vuurwerk kunnen zelfs oplopen tot 170 decibel. Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn en geluiden van 120 decibel kunnen direct je gehoor beschadigen.
Geluid van 103 decibel kan je gehoor in minder dan 5 minuten beschadigen. Het bepalen van een veilig geluidsniveau hangt af van welke norm je uitgaat, de Arbonorm van 80 decibel of de Vrijetijdsnorm van 88 decibel. De Vrijetijdsnorm is soepeler, omdat mensen gemiddeld 10 jaar uitgaan.
Zo hard mag de muziek
Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Vaak herstelt het gehoor zich vanzelf, maar de schade kan ook blijvend zijn. De kans op gehoorschade hangt af van de tijdsduur en geluidssterkte. De haarcellen bij de mens zijn helaas niet in staat te herstellen.
Geluidsssterkte wordt uitgedrukt in decibel (dB). De gehoorgrens ligt bij 0 dB, een geluidsniveau waarbij de meeste mensen al niks meer horen.
Categorieën van gehoorverlies:
0-20 decibel: normaal gehoor. Verlies van 20-40 decibel: licht gehoorverlies. Verlies van 40-60 decibel: matig gehoorverlies. Verlies van 60-90 decibel: ernstig gehoorverlies.
Het menselijk gehoor heeft een bereik voor geluidfrequenties tussen ongeveer 20 en 20.000 Hertz. Frequenties buiten dit bereik kan de mens niet als geluid waarnemen.
Gehoorschade ontstaat doordat de trilharen in je oor beschadigd raken. Vanaf 80 decibel kan geluid schadelijk zijn. De trilharen raken overbelast en gaan kapot. Dat kan in één keer gebeuren als het geluid erg hard is.
Met de huidige F-16 straaljagers worden jaarlijks honderden vlieguren gemaakt boven Nederland en de Noordzee. Omdat inmiddels duidelijk is dat vliegen met de F-35 bijna 38 duizend euro per uur kost, is het mogelijk dat op die uren bezuinigd zal worden.