Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Thuis opladen in het stopcontact zonder laadpaal: 8 à 10 uur
Als we de sportieve en duurste modellen even buiten beschouwing laten, kunnen we stellen dat de meeste elektrische wagens na 8 tot 10 uur opgeladen zijn op eender welk stopcontact van 230 V.
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn.
Hoe lang duurt snelladen? De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
Hoe groter de accu, hoe langer de laadduur
Die druk je uit in kilowattuur, ofwel: kWh. Gemiddeld heeft een elektrische auto een accucapaciteit van 60 kWh, waarbij de grootste en duurste modellen ruim 100 kWh aan accucapaciteit hebben. Hoe groter de batterij, hoe langer het natuurlijk duurt voordat de batterij vol is.
De elektriciteit wordt door de omvormer direct omgezet in gelijkstroom, ofwel DC-stroom. De laders met een 22kW vind jij steeds vaker in parkeergarages of andere openbare plekken, waardoor een gemiddelde accu in slechts 2 uur al op kunt laden en al 80% van de accu in een half uur kunnen laden.
Het opladen van een elektrische auto aan een regulier stopcontact is zeker niet zonder gevaar. Zeker bij het gebruik van een Mode 1 oplaadkabel is er brandgevaar aanwezig. Maar zelfs wanneer een stroombegrenzer wordt toegepast (een Mode 2 kabel) is het opladen niet zonder risico.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Wat is goedkoper: tanken of je elektrische auto opladen? Elektriciteit is per kilometer een stuk goedkoper dan benzine, aldus Gaslicht.com. Natuurlijk rijzen de energieprijzen momenteel wel de pan uit. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van je energiecontract.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
“Jouw auto vraagt namelijk zoveel stroom dat je hele elektriciteitssysteem thuis al snel overbelast raakt. Zeker als je ook de waterkoker, het strijkijzer of de oven aanzet. Je kan erop wachten dat je aardlekschakelaar eruit klapt en je hele huis zonder stroom zit.
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Snelladers staan dan ook vaak langs snelwegen. Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken. Vaak zijn er ook restaurants of winkels in de buurt.
Blijven wachten voor een inrit of garage terwijl je partner boodschappen doet, mag echter niet. In dat geval spreken we namelijk over parkeren en dat is verboden voor een inrit of garage, zelfs al blijf jij in de wagen zitten. Je kunt er dus een boete voor krijgen.
Overlaad de batterij niet
Uw batterij leeg laten lopen kan schade veroorzaken, maar hetzelfde geldt voor het maximaal opladen tot 100%. Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar u moet voorkomen dat uw batterij volledig wordt opgeladen, omdat dit de batterij overbelast.
Met een mobiele thuislader laadt u de elektrische auto op via het normale stopcontact: het stroomnet op 220-230. Het laden van de auto bij huis kan hiermee dus gewoon via het standaard Schuko stopcontact.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Lithium-ion-batterijen slijten namelijk veel sneller na 80 procent, dan daarvoor. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van een telefoonaccu, die het best gedijt tussen een oplaadpercentage van zo'n 20 tot 80 procent.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Maar zodra je batterij weer voor 1 procent leegloopt, zal de oplader die 1 procent onmiddellijk weer bijladen. Juist dat laatste procent opladen veroorzaakt de meeste slijtage. Bovendien wordt je toestel warm, en ook dat zorgt voor slijtage.
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.