In principe ontvang je het geld van de notaris binnen enkele dagen na het passeren van je huis (de juridische levering). Na ondertekening moet de notaris nog een aantal controles uitvoeren, voordat het geld overgemaakt kan worden.
Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.
Bij verkoop van je woning moet je uit de verkoopopbrengst eerst de hypotheek aflossen. En moet je de bijkomende verkoopkosten betalen. Zoals de kosten voor de makelaar en het verplichte energielabel. Het bedrag dat je daarna overhoudt, is de overwaarde.
Ga je tijdelijk huren, dan blijft de overwaarde van € 50.000 gedurende 3 jaar staan. Ben je dus binnen 3 jaar weer eigenaar van een andere eigen woning, dan zul je de overwaarde alsnog moeten inbrengen.
De geldverstrekker van uw hypotheek maakt het hypotheekbedrag over naar de notaris, u doet hetzelfde met het eigen geld dat u inbrengt voor de aankoop. Na aftrek van verschillende kosten zorgt de notaris ervoor dat de verkoper het bedrag krijgt waar hij volgens de afrekening recht op heeft.
Wanneer is de overdracht? De overdracht huis gebeurt een tijdje ná het tekenen van het voorlopig koopcontract. Hoelang daarna, dat hebben jij en de verkoper samen afgestemd. Meestal zit daar minimaal zes weken tussen.
In de meeste gevallen zal een vastgoedmakelaar voor zijn diensten tussen de 2% en 5% van de verkoopprijs in rekening brengen. In het geval van een openbare verkoop kan deze commissie zelfs oplopen tot 15%.
Eigen geld is het geld dat je zelf tot je beschikking hebt om te investeren in je nieuwe woning. Onder eigen geld of eigen middelen kan worden verstaan: spaargeld of de overwaarde afkomstig uit de verkoop van je vorige woning.
Wanneer je een woning met overwaarde verkoopt, hoef je over de overwaarde op je huis geen belasting te betalen. Dat geldt ook als je met de overwaarde een verbouwing of verduurzaming financiert. Wel komen belastingen mogelijk om de hoek kijken als je het geld op je spaarrekening laat staan of ermee gaat beleggen.
Wie betaalt de onroerende voorheffing bij overdracht van een onroerend goed? De persoon die op 1 januari de eigenaar was, zal de onroerende voorheffing moeten betalen voor het volledige jaar, zelfs al werd het onroerend goed in de loop van het aanslagjaarverkocht.
Je kunt de overwaarde bijvoorbeeld op je spaarrekening laten storten als financiële buffer of voor je pensioen. Maar je kunt het geld ook besteden aan onder andere een verbouwing, verduurzamende maatregelen, een nieuwe auto of boot, of een schenking aan je kinderen.
We geven je 3 rekenvoorbeelden: 25.000 euro overwaarde opnemen, geeft een maandlast van 85,42 euro. 50.000 euro overwaarde opnemen, geeft een maandlast van 170,83 euro. 100.000 euro overwaarde opnemen, geeft een maandlast van 341,67 euro.
Er is geen wettelijke termijn voor hoe lang een bank je rekening mag blokkeren. Het is echter wel zo dat een bank niet zomaar je rekening mag blokkeren zonder geldige reden. Als je het niet eens bent met de blokkade van je rekening, kun je contact opnemen met de bank en vragen om uitleg.
De notaris mag uw geld enige tijd vasthouden. Dat doet de notaris omdat deze nogmaals moet controleren of u de woning wel kunt 'leveren'. U spreekt in de akte van levering immers af dat u de woning onder bepaalde voorwaarden levert, vrij van hypotheek of beslaglegging.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
Door je overwaarde te gebruiken voor een investering in je woning, heb je minder last van de dalende huizenprijzen. Koop je een nieuwe keuken of badkamer van je overwaarde dan is de waardevermeerdering lager. Deze woningverbeteringen zijn namelijk smaakgevoelig.
Voordeel uit sparen en beleggen: 2,85% * € 150.000,- = € 4.275,- Te betalen belasting in box 3: € 4.275,- x 31% = € 1.325,-
De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.
In het derde lid van artikel 178 van het Burgerlijk Wetboek is echter bepaald dat de rechter de verdeling telkens voor een periode van ten hoogste drie jaren kan uitsluiten. Dat betekent dat de rechter bijvoorbeeld kan beslissen dat de woning voorlopig niet hoeft te worden verkocht.
Dat is namelijk belastingvrij tot maximaal 4,50 euro per uur (of als je jonger bent dan 23: maximaal 2,50 per uur), maximaal 150 euro per maand of maximaal 1.500 euro per jaar. De Belastingdienst geeft zelf het volgende voorbeeld. Stel, je doet een jaargang Donald Ducks van de hand voor een bedrag van 52 euro.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Wat moet ik meenemen naar de notaris voor de overdracht van mijn huis? Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn heeft de notaris al in zijn bezit. En vergeet niet de sleutels van de woning mee te nemen.
In het kort
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.