Wij adviseren echter om de nieuwe accu eerst nogmaals volledig te laden voordat hij in gebruik genomen wordt. Enige uitzondering zijn de motoraccu's, deze moeten eventueel nog eerst zelf gevuld worden. Leest u goed de gebruiksaanwijzing door, werk veilig en houdt u aan de vermelde voorschriften.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Een autobatterij gaat niet eeuwig mee. Reken op een gemiddelde levensduur van vijf jaar. Daarna is ze dringend aan vervanging toe. Er zijn echter factoren die de prestaties van een accu kunnen beïnvloeden.
Elke accu heeft last van zelfontlading. Hoeveel ontlading in hoeveel tijd is een onbekende factor maar als vuistregel wordt zo'n 5% per maand opgegeven en een startaccu mag tot 20% ontladen worden.
Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu. Dit komt omdat deze accu's voorzien zijn van de nieuwste technieken en daarbij vaak ook een stukje krachtiger zijn.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Een lege accu kan verschillende oorzaken hebben. Zo gaat je accu leeg wanneer je per ongeluk de lampen aan laat staan, maar wordt een lege accu meestal veroorzaakt door slijtage. Gemiddeld gaat een accu drie tot zeven jaar mee, daarna moet je de accu vervangen.
Je moet daarvoor de auto gedurende 5 á 10 seconden starten zonder dat hij aanspringt en dan de accuspanning meten, gewoon op de accupolen. Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Dit kan door middel van een 3 traps druppellader of een DC voeding. Wanneer er continu een belasting op de accu en lader staat aangesloten kan het beste een DC voeding gebruikt worden om te laden. De stroom die de acculader moet kunnen leveren is tussen de 10% en 25% van de capaciteit van de accu.
Om schade aan de loodplaten te voorkomen, moeten de cellen ná het laden worden bijgevuld met gedemineraliseerd water. Met een Jungheinrich Ionenwisselaar wordt van kraanwater de benodigde gedemineraliseerd water gemaakt. De hoeveelheid demiwater is belangrijk.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als je de auto alleen gebruikt voor kleine stukjes of deze voor langere tijd stil staat, dan is het regelmatig opladen van de accu zeker aan te raden. Doe dit één keer per drie maanden. Zo verleng je de levensduur van je accu.
De prijzen is €279,- inclusief montage en 3 jaar garantie. U kunt uw accu voor 35 euro laten testen om pech te voorkomen: De accucheck, om autopech te voorkomen.
Bel 088-269 2885 en maak een afspraak met een van onze medewerkers. Zodra de Wegenwacht je accu heeft vervangen kun jij weer onbezorgd en veilig op weg. Voor deze service betaal je €35,- voorrijkosten en de prijs van de accu die de Wegenwacht inbouwt.
Accu's worden nog veel duurder
Maar het wordt nog erger, want volgens Investing worden de accu's onbetaalbaar. Dat komt voornamelijk doordat je lithium nodig hebt. Of specifieker, lithiumcarbonaat. De prijs daarvan is omgerekend 81 euro per kilo, het was gisteren zelfs nog ietsje hoger, 84 euro per kilo.
Ja hoor. Alleen een (lege) accu heeft toch wel gauw een paar uur nodig om weer een beetje lading te hebben voor weer een paar keer starten. En een automotor een paar uur stationair laten draaien is nogal verspilling.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu. Ook nu kan je werken met startkabels of aanduwen. Als de accu echt niks meer heeft te geven, dan moet deze opgeladen worden of vervangen worden.
U kunt een druppellader natuurlijk ook gewoon gebruiken voor het laden en onderhouden van de accu van een voertuig dat u wel regelmatig gebruikt.