Blauw zorgt bijvoorbeeld voor betrouwbaarheid, rijkheid en zakelijkheid, terwijl rood de aandacht trekt en vaak geassocieerd wordt met liefde, passie, woede en ook met voedsel. Dit zie je ook vaak terug bij fastfoodketens. Met felle kleuren en veel rood trekken zij de aandacht van de klant.
De kleur roze staat voor zachtmoedigheid, zorgzaamheid en liefde. Roze wordt stereotyp vaak gebruikt voor producten voor meisjes of vrouwen, bijvoorbeeld in speelgoed, cosmetica en farmaceutische producten. Daarom associëren we deze kleur ook vaak met vrouwelijkheid.
De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca Cola, Lays, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren.
Welke kleur dat dan wel is? Rood. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de kleur rood de mensen om ons heen prikkelt, waardoor ze eerder hun zogenaamde 'visuele interesse' zullen tonen. Oftewel: rood is fijn om naar te kijken.
Uit de resultaten blijkt namelijk dat 71 procent van de vrouwen en 67 procent van de mannen brunettes het meest aantrekkelijk vonden. Het bleek daarbij niet uit te maken of het om natuurlijke brunettes ging of dat iemand de haren bruin had geverfd. Op de tweede plek eindigen de blondines.
Als je echt indruk wilt maken of iemand over wilt halen, dan is rood een goede kleur om te dragen. Deze prikkelende kleur staat namelijk voor macht en passie, maar ook voor moed en energie, zegt Kenny Frimpong, brand marketeer bij een Italiaans kledingmerk.
De kleur paars
Paars is geassocieerd met royalty's. Het symboliseert macht, adel, luxe en ambitie. Ook wordt het geassocieerd met wijsheid, waardigheid, onafhankelijkheid, creativiteit, mysterie en magie.
Blauw staat voor betrouwbaarheid en professionaliteit. Dit is belangrijk voor bedrijven die bijvoorbeeld in de financiële of verzekeringssector werken. De Consumentenbond en OHRA zijn hier enkele voorbeelden van. Ook de Politie hoort in het rijtje thuis van 'merken' die de kleur blauw inzetten.
Geel staat voor vrolijkheid
Geel geeft ons een gevoel van vrolijkheid. Waarschijnlijk door die welverdiende vakantie ;). Als je elke ochtend vrolijk wil wakker worden, verf dan je slaapkamer muur eens geel!
Rood is de kleur van opvallen. Het trekt snel je aandacht en is daarmee een ideale kleur voor bijvoorbeeld verkeerslichten en waarschuwingsborden. Welke soort rood je gebruikt is afhankelijk van de intentie van het gevoel dat je wilt oproepen.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Positieve kleur: geel
Een kleur die door mensen als zeer positief en energiek ervaart wordt is de kleur geel. Geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. De kleur wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, geluk en straal vriendelijkheid uit.
Een specifieke tint blauw vertelt meer over je persoonlijkheid. Zo betekent lichtblauw als favoriete kleur dat je gemakkelijk bent in de omgang en rust uitstraalt. Hemelsblauw staat voor vrijheid van geest en optimisme. Turquoise betekent dat je graag uniek wilt zijn en je focust op je uitstraling.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Blauw is kalmerend, rustgevend en vriendelijk. Het is vaak een veilige, neutrale keuze en kan een professionele of vriendelijke indruk maken, afhankelijk van hoe je het gebruikt. Blauw straalt betrouwbaarheid uit en veel merken in alle sectoren gebruiken deze kleur om een positief imago voor zichzelf op te bouwen.
Vertrouwen, zekerheid, stabiliteit en verantwoordelijkheid zijn de kernwoorden van de kleur blauw. Het wordt vaak gebruikt door banken, sociale netwerken, verzekeringsmaatschappijen en bijvoorbeeld accountantskantoren. Bedrijven die zekerheid en betrouwbaarheid uit willen stralen.
Rood, kleur van liefde
Rood is de kleur van bloed, van het leven en van warmte. En rood is de kleur van het hart. En vervolgens is rood ook de kleur van de liefde geworden. Vroeger werd gedacht dat liefde door het hart ging.
Roze is de kleur van liefde, humor, vriendschap en trouw.
Bijna de helft van de kleuren zoals rood, oranje, perzik, donkergeel en zalm roze neigt naar het oranje. Alles bij elkaar vrolijke heldere maar ook rustige, neutrale kleuren die samen de trendkleuren vormen voor komend voorjaar en de zomer.
Warme gezelligheid in huis met roze, koraal en oranje.
Warme tinten geven gelijk een aangenaam gevoel, maken een ruimte gezellig en brengen ook wat pit in een huis. Kleuren zoals roze of oranje zijn misschien snel wat heftig, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet.
De beste kleur: blauw. "Blauw straalt zelfvertrouwen uit. Het is een kleur die heel veel mensen aanspreekt, je zit eigenlijk altijd goed.
Als je graag een warm interieur wil creëren, kun je het beste warme kleuren gebruiken. Je kunt hierbij denken aan geel, oranje, rood en bruin.
Rood: warmte en kracht
Rood is de kleur van passie, warmte, dynamiek en kracht. Rood is ook gebiedend en agressief. Het is een fysieke kleur waarmee je mensen tot actie kunt aanzetten.
Blauw. In de kleurenleer staan de kleuren blauw en groen aangemerkt als kalmerend en rustgevend. Dit gegeven wordt ondersteund door onderzoek van de Britse hotelketen Travelodge.