Ga naar Spelletjesplein. Op Spelletjesplein vind je onwijs veel spelletjes om online tafeltjes te oefenen. Bij het spel Tafel Tunnels wordt door de tafels goed te beantwoorden het schild opgeladen en krijg je genoeg snelheid om door het spervuur heen te vliegen. Ook vind je er leuke spellen die offline kunt spelen.
Drie tafels binnen een minuut, zo is het. Ik toets dat soms ook schriftelijk, met drie maal dezelfde tafel naast elkaar geprint en een maaktijd van een minuut. Voor kinderen die wat langzaam uit hun woorden komen is dat wel zo prettig.
Mensen met dyscalculie hebben hardnekkige rekenproblemen. Hardnekkig betekent dat de rekenproblemen niet over gaan met wat extra instructie en oefenen. Als je dyscalculie hebt, heb je moeite met het vlot en op de juiste manier gebruiken van reken- en wiskundekennis die je eerder hebt aangeleerd.
Iedereen kan leren rekenen, maar het is vooral de wijze waarop het rekenonderwijs wordt gegeven, die bepaalt of iedereen leert rekenen. In deze brochure zet rekenexpert Gert Gelderblom de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij om het rekenonderwijs op uw school te versterken.
Een andere 'golden oldie' om tafels te leren is het tafellied. Net zoals veel kinderen het alfabet hebben geleerd door het liedje te zingen, helpt het zingen van een liedje met de tafels voor de meeste kinderen enorm goed om te tafels in het hoofd te krijgen.
Rekenen in groep 4
Ook krijgen kinderen in groep 4 nieuwe rekenonderdelen aangeboden, zoals de tafels (vermenigvuldigen) en redactiesommen (verhaaltjessommen).
Wat is de tafel van 17? Bij de tafel van 17 vermenigvuldig je een getal, meestal de getallen 1 tot en met 10, met het getal 17. Het is dus een herhaalde optelling van het getal 17. Hoe vaak je 17 moet optellen wordt bepaald door de vermenigvuldiger, het eerste getal in de vermenigvuldiging.
De automatisering van de tafels zorgt voor ruimte in het werkgeheugen voor andere bewerkingen. Daarnaast heeft het ook voordelen buiten de schoolpraktijk en op de latere arbeidspositie.
En de tafels door elkaar? Twee seconden maximaal per som is het minimum. Maar sneller is bij veel kinderen op den duur ook mogelijk. Ik heb verschillende leerlingen gehad die alle 100 keersommen door elkaar maakten binnen de 2 minuten; in minder dan 120 seconden dus.
Leerling 4 t/m 10 scoort "voldoende" ; binnen 2 minuten zijn minimaal 24 van de 30 sommen van deze rekendrempel goed gemaakt.
Volgorde waarin de tafels worden geleerd
Meestal wordt begonnen met de tafels van 1, 2, 5 en 10 (of 10 en 5) in groep 4 en volgen in groep 5 de tafels van 3, 4, 6, 7, 8 en 9 (de volgorde kan wisselen). Sommige scholen voegen hier de tafels van 11, 12, 15 en 20 nog aan toe.
In groep 5 komen daar tafels zes, zeven, acht, negen, elf en twaalf bij. Daarnaast wordt het begrip delen geïntroduceerd en leren kinderen deelsommen maken, met en zonder rest.
In groep 6 krijgen kinderen les in breuken: halven, derden, kwarten, vijfden, tienden etc. Zij leren deze breuken te plaatsen op een getallenlijn en vereenvoudigen.
Groep 1. Groep 1 is officieel het eerste leerjaar van de basisschool. Vaak worden dit de jongste kleuters genoemd. Dit zijn over het algemeen kinderen van 4 en 5 jaar.
Groep 3: 6-7 jaar. Groep 4: 7-8 jaar. Groep 5: 8-9 jaar. Groep 6: 9-10 jaar.
Een beelddenker leert door tafels met beweging te oefenen. Effectief leren en vooral leuk leren doen we met Leren in beweging. Door tafels te leren in een kruisbeweging worden beide hersenhelften ingeschakeld.
In groep 4 moeten de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 vlot door elkaar worden gemaakt. De andere tafels worden wel aangeboden, maar hoeven pas in groep 5 te worden gememoriseerd. Rekenen tot 100: Om te rekenen tot en met honderd zijn er veel basisvaardigheden die geautomatiseerd moeten zijn.
Slecht zijn in rekenen, dat heet toch dyscalculie? 'Er is een verschil tussen slecht kunnen rekenen en dyscalculie. Bij dyscalculie hebben leerlingen een officiële rekenstoornis, slecht rekenen is een begrip dat breder is. Maar ook zonder de diagnose dyscalculie kan een leerling moeite hebben met rekenen of wiskunde.
Bewegen en rekenen: heeft je kind veel energie, dan kun je het oefenen met rekenen combineren met beweging. Gooi een bal over terwijl jullie de tafels oefenen. Tafels oefenen met stoepkrijt: schrijf samen de tafels op de grond en laat je kind de tafels hinkelen. Of zet een parcours uit in de woonkamer of de tuin.