De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
Van Kandy naar Ella in Sri Lanka
Volgens velen de mooiste treinrit van Sri Lanka: de rit van Kandy naar Ella. Dwars door een indrukwekkend berglandschap langs spectaculaire dieptes en vergezichten. De rit duurt zo'n zeven tot acht uur, maar vliegt gegarandeerd voorbij.
De Transsiberië Express - Rusland
De legendarische treinreis vanuit Moskou die je dwars door Siberië meeneemt naar Vladivostok. Het is de langste treinreis ter wereld, over een lengte van 9.288 kilometer, die je in zeven dagen kunt afleggen.
Transsiberië Express
Misschien wel de meest bekende en bijzondere treinreis ter wereld: de Transsiberië Express. Deze treinreis van meer dan 9000 kilometer is de langste treinreis ter wereld. Hij verbindt Europa met Azië en doorkruist wel 7 tijdzones.
In Europa is de snelst ontworpen trein de AGV, de opvolger van de TGV. AGV staat voor Automotrice à Grande Vitesse. Onder andere het Italiaanse Italo heeft de AGV afgenomen. De treinen zijn ontworpen voor 360 kilometer per uur.
Voor Nederland is gekozen voor de verbinding tussen Amsterdam Centraal en het Limburgse Weert. Deze directe reis met een Intercity duurt ongeveer een uur en 39 minuten en een enkeltje op vol tarief kost 22,80.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur.
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft.
Belmond Royal Scotsman - Schotland. De Belmond Royal Scotsman is de meest exclusieve treinreis ter wereld.
Zo werd in 1825 de Stockton and Darlington Railway geboren. De eerste stoomlocomotief die op dit traject reed was de 'Active'. Deze locomotief is ook wel bekend onder de naam 'Locomotion no. 1' en deze werd gebouwd door George Stephenson.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
1800=Den Haag Centraal-Leeuwarden. Op deze trajecten rijden soms wel drie gekoppelde treinstellen ICM aan elkaar (9,10 of 11 bakken). Een paar keer in de week vindt je 4x3 bakken ICM op de 1800, wellicht de langste trein. Op heel veel trajecten zie je 8 of 10 delen Virm(m), bijvoorbeeld de 800, 2200 en 2400.
Intercitytreinen zijn snelle binnenlandse treindiensten die beperkte stops maken tussen de grote centra. Als u van de ene stad naar de andere reist, zijn dit bijna altijd de beste en snelste optie.
Met de bestelling is een bedrag van 1 miljard euro gemoeid en komen er 13.000 zitplaatsen bij. De nu door DB bestelde ICE 3 zal tegen 2023 met een snelheid van ruim 300 kilometer per uur gaan rijden, terwijl in Nederland de ICNG tegen die tijd met 200 kilometer per uur over HSL kan.
Een nieuw record voor de snelste trein ter wereld. Op een testbaan haalde de Maglev, een magneetzweeftrein van de Japanse spoorwegen, een snelheid van 603 kilometer per uur. Daarmee werd het gisteren behaalde record van 590 kilometer per uur meteen gebroken.
Die conclusie van het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving wordt ook door dit ritje bevestigd: met de auto leg je dit traject drie keer zo snel af als met het openbaar vervoer. Met het ov moet je namelijk eerst met de bus, dan heb je bijna 20 minuten overstaptijd en daarna nog met de trein.
Naar Londen, Parijs, Brussel of Rome: de treinen zitten bomvol en zijn megaduur. Veel meer toeristen verruilen het vliegtuig voor de trein. Er rijden er lang niet genoeg; een van de redenen waarom de prijzen nu zo hoog zijn.
De langste trein ter wereld, bijna 5 kilometer lang, maakt een testrit in de Verenigde Staten. De trein van Union Pacific heeft 580 containers oftewel 1.160 teu aan boord.
De NS past de tarieven elk jaar aan op basis van de verwachte inflatie. Ook het bedrag dat de Nederlandse Spoorwegen jaarlijks betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoornetwerk bepaalt de prijs van de treinkaartjes. Over de hele linie gaan de prijzen gemiddeld met 4,3 procent omhoog.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
Waar stopt de ICE Amsterdam – Frankfurt? In Nederland stopt de ICE te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Daarna passeert de trein de grens. In Duitsland stopt de ICE als eerste in Oberhausen Hbf, vrij kort daarna in Duisburg Hbf en vervolgens in Düsseldorf en Keulen Hbf of Köln Messe / Deutz.