Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto 2023? Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je natuurlijk fouten maken zolang het de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt en zolang jij maar laat zien dat je het zelfstandig kan oplossen.
– Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je maximaal vijf fouten maken om te slagen. Dit houdt in dat je vijf keer een kleine fout mag maken, bijvoorbeeld vergeten om de richtingaanwijzer uit te zetten of niet goed kijken in de dode hoek.
Het veel dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet goed of onvoldoende voorsorteren. Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen. Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
Jezelf goed voorbereiden spreekt vrijwel voor zich. Wees gefocust en daadkrachtig. Neem zoveel mogelijk informatie op tijdens je autorijlessen. Als voorbeeld: door te leren van die bijzondere verkeerssituatie die je tijdens je laatste les hebt gezien, kan je nu beter anticiperen en inschattingen maken.
De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
De examenrit
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
De zware fout is de ernstige tekortkoming die een normaal voorzichtig persoon niet zou begaan. Het gaat om een onopzettelijke fout die zo erg is dat zij onvergeeflijk wordt.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Landelijk zijn er ook verschillen tussen de slagingspercentages van mannen en vrouwen. In Nederland slaagt 51 procent van de mannen in één keer voor het rijexamen. Bij vrouwen is dit 48 procent. Dat lijkt misschien op het oog geen groot verschil.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.
Voorbereid het praktijkexamen in
Je moet zelf het gevoel hebben dat je klaar bent voor het examen, en het gevoel hebben datje zelfstandig de weg op kan. Wanneer je van jezelf weet dat je alleen met de auto op pad kan, dan ben je klaar voor het examen.
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Een examinator kan je ook op te langzaam rijden laten zakken. Doe dit dus niet en rijd zoals je tijdens je normale rijlessen hebt gedaan.
Kun je 2x dezelfde examinator krijgen? – 'Vrijwel nooit dezelfde CBR-examinator bij Nader Onderzoek' Een kandidaat die herexamen doet via een nader onderzoek (het oude BNOR), kan alleen in een zeldzaam geval dezelfde examinator krijgen als tijdens zijn reguliere B-examen.
Als het slecht weer is, wordt er meestal iets gevraagd over de binnenkant van de auto. Dit kunnen de knopjes zijn, zoals de airco. De examinator kan ook vragen of je bijvoorbeeld je dimlicht of je ruitenwissers kunt bedienen. Dit moet je laten zien door de hendel te gebruiken.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z'n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
Ben je voor de eerste keer gezakt voor je examen voor de auto? Dan mag je op zijn vroegst na 4 weken herexamen doen. Zo kan je werken aan je verbeterpunten.