Wanneer je op de grond staat, op zeeniveau, is je lichaam gemiddeld ongeveer 1 m van het aardoppervlak verwijderd. Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Over het algemeen daalt de temperatuur naarmate de hoogte toeneemt. Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Na of aan het eind van een heldere nacht met weinig wind kan de temperatuur tot een bepaalde hoogte ook toenemen met de hoogte.
De tweede vraag is het gemakkelijkst te beantwoorden: de stelregel is dat het 6 graden kouder wordt met iedere 1000m stijgen, ofwel 0.6°C per 100m.
En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius. Om je een idee te geven: Mount Everest is 8,8 kilometer hoog. Op 12 kilometer hoogte vliegen we 'boven het weer'. En dus ook boven de regenwolken.
Droge lucht koelt het meest af met de hoogte, namelijk 1 graad per 100 meter. Als de stijgende lucht vochtig is en de waterdamp in de lucht condenseert komt er warmte vrij. Dit gebeurt aan de loefzijde van een berg tijdens de zogenaamde 'Stau'. Daardoor koelt vochtige maar gemiddeld 0,6 °C af per 100 meter.
Wanneer je op de grond staat, op zeeniveau, is je lichaam gemiddeld ongeveer 1 m van het aardoppervlak verwijderd. Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Als de temperatuur op 10 centimeter hoogte tot onder het vriespunt daalt, dan is er sprake van vorst aan de grond of nachtvorst.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
In deze globaal genomen 13 km dikke sfeer speelt zich het weer af. Gemiddeld daalt de temperatuur in de troposfeer met 0,65°C per 100 m. De temperatuur aan het aardoppervlak schommelt globaal rond 15°C en de top van de troposfeer, waar de tropopauze begint, is gemiddeld -56°C koud.
In je huis zit best veel vocht. Als het te koud wordt, is er kans op schimmelvorming. Vijftien graden is daarom een ondergrens. In een goed of matig geïsoleerde woning is het ook bijna nooit kouder dan 15 graden.
Als het 's winters heel koud buiten is, is het juist verstandiger om de verwarming iets hoger te zetten, zodat het niet te veel afkoelt in huis. De ideale temperatuur in huis ligt tussen de 19 en 21 graden.
In de bovenste meters van de aardkorst heeft de temperatuur van de buitenlucht nog een sterke invloed op de temperatuur van de aarde. Op zo'n tien meter diepte heerst een constante temperatuur van 10° Celsius. Daaronder neemt de temperatuur steeds verder toe.
Op 2000 meter hoogte ligt de temperatuur rond -10 °C en op 3000 meter rond -20 °C.
Door de boringen naar olie en gas zijn de diepten tussen 2 en 3 km in een groot deel van Nederland aardig bekend; de lagen tussen 2 en 3 km levert warmte op van 70-90 graden C (een stukje onder het maaiveld is het ca. 10 graden C en 2 km van 30 graden/km geeft inderdaad ca. 70 graden C).
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Samen met je Tandemmaster verlaat je het vliegtuig en val je met een snelheid van ongeveer 200 kilometer per uur naar beneden… Op circa 5000′ (voet) opent de instructeur de parachute. Samen vliegen jullie terug naar het Paracentrum om daar voor de deur te landen.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen.
Een drone mag maximaal 120 meter hoog boven de grond of een object op de grond vliegen. De regels voor het vliegen met een drone zijn voortdurend aan wijzigingen onderhevig. Dat komt mede doordat de regels internationaal worden vastgelegd.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
matige vorst: -5,1 tot -10 graden. strenge vorst: -10,1 tot -15 graden. zeer strenge vorst: onder de -15,0 graden.
Wanneer de nachtelijke temperatuur op klomphoogte (10 cm hoogte) boven kort geknipt gras tot onder het vriespunt daalt, staat dat bekend als vorst aan de grond of nachtvorst.
De aanbevolen minimumtemperatuur is 18 ° C ; De optimale omgevingstemperatuur ligt tussen 18 ° C en 21 ° C ; Minimumtemperaturen van 20 ° C of 21 ° C kunnen voor ouderen en zieken vereist zijn; Temperaturen lager dan 18 ° C of hoger dan 24 ° C kunnen een gezondheidsrisico vormen.