Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie.
Zorg er wel voor dat je jerrycans uit de buurt houdt van ontstekingsbronnen. Voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je omgeving! Heb je geen verkooppunt, maar wil je wel meer dan 25 liter benzine binnen opslaan? Dan mag dat alleen in een ruimte die 60 minuten brandwerend is.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Als jij de benzine dus helemaal hermetisch kan bewaren, kan het heel lang goed blijven. Het is dus de zuurstof die de houdbaarheid van benzine aantast. Volgens brandstofboer BP blijft benzine drie tot zes maanden goed in een gesloten container waar zuurstof bij is gekomen. Dit is afhankelijk bij de buitentemperatuur.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
vast is vast. Draai dus niet te ver door. Zo gaat je jerrycan inclusief dop wel 5 jaar mee.
geen probleem hoor. tenzij er een hele grote temperatuurwisseling is.
Daarnaast is er nog het onderscheid tussen stationaire opslagtanks, mobiele opslagtanks en IBC's (Intermediate Bulk Container). Een particulier mag volgens de wet met maximaal 240 liter benzine in zijn kofferbak rondrijden in jerrycans van maximaal 60 liter.
Voorwaarde is wel dat de reservebrandstof vervoerd wordt in draagbare brandstofrecipiënten, zoals jerrycans, en dat niet meer dan 60 liter per transporteenheid wordt vervoerd (hoofdstuk 1.1, punt 3.3 van de ADR-reglementering). De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen.
Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo mag er maximaal 60 liter per jerrycan worden vervoerd, moeten ze goed afgesloten kunnen worden en moeten ze ook allemaal vastgemaakt worden in de kofferbak. U mag het gewicht dus niet verdelen over de auto.
Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter. Daarnaast ben je verplicht om de jerrycans stevig vast te maken in je kofferbak.
Van 98 naar 102
Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar.
Méér toevoeging van bio-brandstof kan inderdaad effect hebben op de houdbaarheid. In geval van E10 moet u er van uitgaan dat wanneer de tankinhoud langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, het beter is E5 te tanken.
Dit kan je inleveren bij de milieustraat van jou gemeente. Je kunt het ook wel naar een (auto)sloper brengen, die gebruikt het om motoronderdelen e.d schoon te maken. Je kunt kijken wie er bij jou in de buurt een grasmaaier heeft op benzine, of een brommertje, en het daar aan geven.
De professor stelt in zijn algemeenheid dat het verstandig is om dat niet langer dan één jaar te doen. PET-flessen opnieuw vullen is ronduit de slechtste optie, omdat er altijd plastic deeltjes in het water terechtkomen. Vooral als je zo'n flesje in de zon legt, komen er veel microplastics vrij.
Nee maakt niets uit. Er is wel kans dat sommige kunststoffen oplossen in benzine (zoals piepschuim), maar als jouw fles nog heel is dan kun je hem gerust zo laten staan.
Een plastic waterfles kan je maar beter niet te vaak hervullen, want dat kan je gezondheid (een beetje) schade berokkenen. Na maximum twee à drie 'recyclages', gooi je ze beter gewoon weg.
Na deze 3 maand begint de brandstof alle rubbers aan te tasten, van dichtingen, membramen tot chokebalgjes. De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
Een deel van de benzine is al bij lage temperatuur behoorlijk vluchtig. Dat betekent, dat dit deel gemakkelijk geneigd is tot verdamping. Dat moet ook, omdat benzine en lucht zo snel mogelijk moeten worden vermengd tot een homogeen brandstof-luchtmengsel. Deze noodzakelijke mate van vluchtigheid moet precies kloppen.
Britse soldaten gebruikten de bijnaam "Gerry" of "Jerry" voor een Duitse soldaat, naar een bewoner van 'Germany'. De buitgemaakte tanks noemden ze daarom "Jerrycan". Later zijn de geallieerden vergelijkbare tanks gaan produceren.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Veel auto's zijn geschikt voor het rijden op E10 benzine. Ongeveer 90% van alle auto's die in ons land rijden zijn geschikt voor het rijden op de nieuwe E10 brandstof. Uitzonderingen hierop zijn vooral oudere auto's en de eerder genoemde sportauto's. Deze auto's zijn nog afhankelijk van de euro98 met de code E5.
Hoe kan dat nou? Hoe kunnen dieven benzine stelen uit uw auto? De meest gebruikte methode is volgens Wim Hoonhout, coördinator communicatie politie eenheid Midden Nederland, via een slang die ze in de vulopening van de tank steken. Zo kan de benzine eruit lopen en kunnen zij dit opvangen in bijvoorbeeld een jerrycan.