Ontwikkeling van je team is veranderen op basis van inzicht in drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren en competenties van een groep mensen die samenwerken. Het geeft een helder beeld van je drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van je collega's.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Doel. Resultaat boeken kan alleen als het team een helder – objectief en expliciet omschreven – doel heeft waar alle teamleden zich medeverantwoordelijk voor voelen. ...
Een goede coach heeft aandacht voor de onzekerheden van zijn team en conflictgevoelige onderwerpen. Creëer daarom een veilige omgeving waarin het oké is om fouten te maken en waar open gecommuniceerd wordt. Leer je team situaties relativeren en zorg voor voldoende humor, zodat het proces niet te zwaar wordt.
Met een teamontwikkelingsplan kan je als leidinggevende gestalte geven aan de ontwikkeling van je team in relatie tot de doelstellingen van je organisatie en in relatie tot de ontwikkeling van je medewerkers. resultaten te vergroten. De tool focust zowel op het collectief als op het individuele.
Voor een team aan afspraken gehouden kan worden is het nodig dat zij de afspraken, kennen, begrijpen, weten te onthouden en er mee instemmen. Als het goed is zijn de afspraken redelijk eenvoudig en helder. Dan kun je het team vragen om ermee in te stemmen.
10 gedragsindicatoren van de competentie samenwerken
Helpt anderen waar nodig. Stelt gezamenlijk belang boven het persoonlijk belang. Stemt het eigen werk af op anderen. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft.
Effectief samenwerken betekent dat een team weet welke doelen ze moet nastreven. Dat betekent ook dat de teamleden tot het uiterste willen gaan om deze doelen te behalen. Iedereen in het team moet het eens zijn met de teamdoelstellingen.
Stel met je groep positieve groepsdoelen op. Vergroot je kennis over groepsdynamische processen en leer ze hanteren. Wees zelf een rolmodel door complimenten te geven, respectvol om te gaan met groepsleden en te reageren op grensoverschrijdend gedrag.
Je kunt je goed inleven in de gevoelens van andere teamleden. Je hebt oog voor individuele en unieke kwaliteiten van ieder teamlid en je weet ook waar je dit kunt inzetten binnen jouw team. Je kent jouw eigen talenten maar je weet ook de talenten van andere teamleden te benutten. Je kunt anderen stimuleren en ...