Met binnenschepen, dat zijn kleinere schepen die door kleinere wateren kunnen varen, vervoerd naar de plek waar de kleding opgeslagen en verdeeld wordt. Hier kijken ze hoeveel en welke T-shirts naar welke winkel moeten. De T-shirts gaan in de vrachtwagen en worden zo naar de winkels gebracht.
Kleding wordt bij voorkeur hangend vervoerd. Het meest gebruikelijke transportmiddel is de boot, die vanuit verre landen de kleding, hangend verpakt in plastic, per zeecontainers naar het land van bestemming brengt. Alleen al hier gaan transportbewegingen aan vooraf, de eerste is die vanuit de fabriek naar de haven.
Tegenwoordig wordt kleding in uiteenlopende (ontwikkelings-)landen over de hele wereld gemaakt, waarbij de top vier (China, Turkije, Bangladesh en India) samen verantwoordelijk zijn voor bijna 75 procent van de totale handel.
Voor het maken van kledingstoffen worden vaak materialen van planten en dieren gebruikt zoals katoen en schapenwol. Maar er wordt ook veel kleding gemaakt van synthetische garens als acryl en polyester. Die kunstvezels worden in de fabriek gemaakt, meestal van aardolie.
Van alle kleding die een retailer inkoopt wordt gemiddeld slechts 64,8 procent voor de normale prijs verkocht. Bijna een derde van alle ingekochte voorraad, om precies te zijn 31 procent, gaat in de uitverkoop over de toonbank. En 4,2 procent blijft onverkocht. Dat blijkt uit een onderzoek van MVO Nederland.
Winkels in mode en accessoires zijn wereldwijd de meest winstgevende retailers. Hun nettowinstmarge bedraagt gemiddeld 6,2 procent, blijkt uit onderzoek van Deloitte voor zijn rapport Global Powers of Retailing 2018.
Alleen China, Bangladesh, India en Turkije zijn samen al goed voor 75% van de handel in textiel en kleding. Dat is niet altijd zo geweest. In de tweede helft van de 18de eeuw was de textiel- en kledingindustrie namelijk nog voor een groot deel vervaardigd in Europese landen.
Vaak wordt Fast Fashion in landen als China, India & Bangladesh geproduceerd en moet dus nog een hele weg afleggen om in Nederland te komen. Tijdens dit transport komt er allerlei CO2 vrij wat ook weer vervuilend is.
Als de T-shirts klaar zijn worden ze vervoerd naar de winkels. Goedkope kleding wordt vaak gemaakt in verre landen zoals Bangladesh, India, Pakistan of China.
Kleding wordt niet altijd onder goede omstandigheden gemaakt. Of kleding eerlijk geproduceerd is kun je in de winkel alleen lastig controleren. De meeste kleding komt uit lagelonenlanden, waar vaak lange uren worden gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
De benaming fast fashion is gebaseerd op de snel opvolgende kleding collecties van goedkope kleding. Veel kleding die in de Nederlandse winkels hangt (Zara, H&M, Primark) wordt gemaakt in lage lonen landen zoals China en Bangladesh, omdat de kosten hier veel lager liggen dan in Europa.
Gucci zegt dat de volledige productie plaatsvindt in Italië, waar de rechten volgens het bedrijf worden nageleefd. Wij beschouwen Italië op het gebied van rechten echter niet als een land met een laag risico.
Milieuschade uitgelegd
Er is steeds meer mode beschikbaar en je kunt kleding vinden voor een lage prijs. Maar het milieu betaalt hiervoor een hoge prijs. Het massale, razendsnelle produceren, gebruiken en afdanken van kleding leidt bijvoorbeeld tot CO2-uitstoot, plasticsoep en vervuiling van grond en water.
Gaatjes in jouw shirt of gaatjes in jouw kleding hebben dus vooral te maken met de slijtage van de stof. Te lage kwaliteit zal sneller slijtage vertonen, zowel na het wassen in de wasmachine als nadat je het regelmatig hebt gedragen.
Stofleveranciers hebben vier tot acht weken nodig om een stof te maken omdat zij afhankelijk zijn van garenproducenten, de prijs van een stof kan je budget behoorlijk onder druk zetten en zo zijn er honderden andere elementen die de productie van je kleding beïnvloeden.
Check de Good on You app. De app Good On You is een fijne manier om merken op transparantie en betrouwbaarheid te checken. Deze app en website heeft al veel grote merken op duurzaamheid beoordeeld en durft kritisch te zijn. Mijn favoriete bron!
Shein is een online fastfashion-retailer die in 2008 werd opgericht, maar vooral de laatste jaren razendsnel is gegroeid. Het bedrijf werd in 2021 het grootste kledingbedrijf ter wereld en is met een geschatte waarde van 100 miljard dollar groter dan modeketens H&M en Zara bij elkaar.
Omdat kleding steeds sneller en goedkoper gemaakt wordt, is het ook steeds aantrekkelijker om het te kopen. In vergelijking met vijftien jaar geleden kopen mensen nu zo'n zestig procent meer kledingstukken. Door de opkomst van fast fashion is mode een wegwerpartikel geworden.
Even een nieuw shirtje kopen of een nieuwe spijkerbroek halen: volgens klimaatdeskundigen kunnen we dat beter niet te vaak doen. De kledingindustrie is namelijk één van de meest vervuilende industrieën die er is. Dat komt omdat het maken van kleren veel water en energie kost.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.