- Erftoegangsweg, een erf of woonstraat waar maximaal 30 km/uur geldt, iedereen op dezelfde rijbaan rijdt en geen belijning aanwezig is. Op kruispunten geldt: bestuurders van rechts gaan voor.
Erftoegangswegen komen zowel binnen als buiten de bebouwde kom voor. Volgens de landelijke richtlijnen geldt op een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom uiteindelijk een maximumsnelheid van 60 km/uur.
De erftoegangswegen buiten de bebouwde kom zijn onder te verdelen in wegen van type I (verhardingsbreedte: 4,50-6,20 m) en type II (2,50-4,50 m) (Tabel 2). De limiet van 60 km/uur op erftoegangswegen is vanuit het Duurzaam Veilig-gedachtegoed eigenlijk te hoog voor menging van verkeerssoorten.
Weg bedoeld om een vlotte doorgang aan het verkeer te bieden. Een stroomweg is een type weg in Nederland die bestemd is om veel verkeer te verwerken en het verkeer door te laten stromen met zo min mogelijk oponthoud. De stroomweg is bij voorkeur ongelijkvloers met een maximumsnelheid van minimaal 100 km/h.
Een gebiedsontsluitingsweg (GOW) is in de Nederlandse wegcategorisering een weg met gelijkvloerse kruisingen die is bedoeld om landelijk of stedelijk gebied te ontsluiten.
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
Buiten de bebouwde kom:
- Erftoegangsweg, een (landbouw)weg waar maximaal 60 km/uur geldt, iedereen op dezelfde rijbaan rijdt óf fietsers op een fietsvoorziening. De voorrang kan geregeld zijn.
De bebouwde kom is volgens de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel van de Wgv: 'het gebied dat door aaneengesloten bebouwing overwegend een woon- en verblijffunctie heeft' en waarin (dus) veel mensen per oppervlakte-eenheid daadwerkelijk wonen of verblijven'.
Om zeker te weten of je buiten de bebouwde kom rijdt, is het hierbij ook weer super handig om naar kruispunten te kijken. Of in ieder geval de voorrangsborden bij kruispunten. Want waar deze binnen de bebouwde kom voor het kruispunt staan, staan ze buiten de bebouwde kom na het kruispunt.
Volgens de Wegeverkeerswet wordt dus onder weg tevens verstaan 'de berm'. De kantonrechter Noord-Holland vindt dat het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens voorrang heeft op de Wegenverkeerswet. De berm hoort dus niet bij de weg, aldus de kantonrechter.
Op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 60 km/uur. Vanuit Duurzaam Veilig was 40km/uur gewenst, maar bij het vaststellen van de eisen voor de verschillende wegcategorieën is gekozen voor 60km/uur. Dit is een compromis tussen eisen voor enerzijds doorstroming en anderzijds veiligheid.
Het gedeelte van het verharde dwarsprofiel dat voldoende breed is voor een enkel maatgevend voertuig wordt de rijloper genoemd. De normale breedte van de rijloper bedraagt 3,50 meter.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Een 30 km weg of zone zal worden aangegeven door een 30 km bord, al dan niet met de toevoeging zone. Hierop kan vervolgens worden gehandhaafd. Een 30 km straat bestaat uit een rijbaan en een aparte stoep. Een 30 km straat heeft zowel de functie van doorrijden als die van bijvoorbeeld speelruimte.
Weg met al dan niet gescheiden hoofdrijbanen, waarvan het gebruik slechts is toegestaan voor motorvoertuigen, en welke is aangeduid met RVV bord model G3. Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h.
Binnen de bebouwde kom geldt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. Met hier en daar uitzonderingen: waar een Zone 30 van kracht is, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Hogere maximumsnelheid
Sommige wegen binnen de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid die hoger is dan 50 km/u, bijvoorbeeld 70 km/u. Dit staat dan met verkeersborden aangegeven.
Binnen of buiten de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna. Op deze manier kun je bepalen of de maximumsnelheid die voor jou geldt op dat moment 50 km/u of 80 km/u is. De reden hiervoor is dat je buiten de bebouwde kom niet op de rijbaan mag parkeren.
Voorrang buiten de bebouwde kom, zo werkt het
Hierbij uitgelegd hoe voorrang buiten de bebouwde kom is geregeld voor alle bestuurders, inclusief de fietser en de lijnbus. Kom je bij een kruispunt en is voorrang niet aangegeven door borden of verkeerstekens? Dan geldt de algemene voorrangsregel: rechts heeft voorrang.
In Nederland gelden, tenzij door verkeersborden anders is aangegeven, de volgende toegestane maximumsnelheden: binnen de bebouwde kom: 50 kilometer per uur. buiten de bebouwde kom: 80 kilometer per uur.
binnen de bebouwde kom: 2,20 m; de hoogte mag minder zijn indien het bord is geplaatst op een verkeerseiland of buiten een pad of trottoir, doch bedraagt dan tenminste 1,20 m.
De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd. In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Het Nederlandse snelwegennet beslaat 2.471 kilometer, maar Rijkswaterstaat heeft daarbuiten circa 500 kilometer overige rijksweg in het beheer.
Of een weg voldoende veilig is, is een samenspel van drie factoren: de functie van de weg (en daaruit voortvloeiend ook de snelheidslimiet), de vorm en het gebruik. De functie van de weg – verblijven, toegang bieden of stromen – bepaalt hoe de weg moet worden ingericht (de vorm).