De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speedpedelec (wettelijk een bromfiets) biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur.
Op een e-bike kun je zo'n 25 km/u fietsen. De trapondersteuning stopt namelijk automatisch wanneer je een snelheid van 25 km/h heeft bereikt. Dit is wettelijk vastgelegd voor alle elektrische fietsen motorsystemen.
Niet harder dan 25 km/uur
Ook al heeft een elektrische fiets een motor, wordt het toch als gewone fiets beschouwd omdat die niet zo hard kan. Je hoeft dan ook geen nummerplaat aan te schaffen, zoals bij een bromfiets moet.
Een speed pedelec is een snelle elektrische fiets die sneller gaat dan de standaard 25km/u snelheidslimiet, met snelheden tot wel 45km/u. Een speed pedelec wordt ook wel een speedbike genoemd.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Raak ik mijn rijbewijs kwijt als ik dronken op de fiets word aangehouden door de politie? De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod voor de auto krijgen.
Wettelijk is het niet toegestaan om met een opgevoerde fiets op de openbare weg te rijden. Doe je het toch, dan loop je kans op een boete… Daarnaast kan het opvoeren van een elektrische fietsen leiden tot levensgevaarlijke situaties op de weg. Bekijk direct onze e-bike outlet.
In april 2022 was onze Siena E7F Plus de best verkochte fiets van Nederland. Ook in verschillende fietstesten van onder andere de Consumentenbond en ANWB wordt de Siena hoog gewaardeerd.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 is een helm op de snorfiets verplicht.
E-bike-wetten specifiek voor Duitsland
E-bikes in Duitsland worden beschouwd als 'Persoonlijke lichte elektrische voertuigen' en zijn beperkt tot een topsnelheid van 20 km/u, maar u kunt sneller rijden als u een helm draagt.
Er bestaat ook niet zoiets als een boete voor te hard rijden met een e-bike, omdat er geen wettelijke maximumsnelheid voor elektrische fietsen is. Iemand kan hoogstens worden beboet als die andere verkeersdeelnemers vanwege de snelheid in gevaar brengt.
Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer. Bij e-bikes is het een nog slechter idee.
Maar de e-bike met een vermogen van 1000 watt, begrensd op 250 watt, is volgens de ANWB en de ILT niet toegestaan op de openbare weg.
De VanMoof V (de V verwijst naar velocity oftewel snelheid) is volgens de makers een 'hyperbike' die met gemak vijftig kilometer per uur kan. Behouden zijn het minimalistische frame en typische VanMoof-geintjes als de turboboost-knop voor dat extra steuntje in de rug en het ingebouwde slot.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Is de fietshelm verplicht bij elektrische fiets? In 2021 is alleen de fietshelm verplicht bij elektrische fietsen die harder gaan dan 25 km /uur, de snelle elektrische fietsen (speed pedelec.)
Conclusie. Een helm is in Nederland verplicht voor speed pedelecs vanwege de hogere snelheid en het hogere risico op ongevallen. Voor elektrische fietsen geldt op dit moment geen helmplicht, vanaf 1 januari 2023 is het dragen van een helm voor de snorfiets wel verplicht.
De Stella Livorno Premium MDB SI is de testwinnaar van de ANWB E-biketest 2023. Volgens het lovende juryrapport is de afwerking zeer goed en krijgt de powerbike een dikke 7,9 als cijfer.
TestKees heeft twee Stella-modellen vergeleken met vergelijkbare fietsen van Gazelle en Dutch ID. De Gazelle is 150 euro duurder. Maar het frame is mooier met een iets ruimere instap. De kabels lijken wat beter weggewerkt en de fiets heeft betere remmen.
Het beste fietsmerk van Nederland
Uit vrijwel ieder vergelijkend onderzoek komt Gazelle uit de bus als beste fietsmerk van Nederland. Verrassend is dat niet. Dit Hollandse merk is al vele jaren dé marktleider op gebied van tweewielers.
De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000. In vijf stappen bij het oriënteren op de e-bike die perfect met jou matcht.
De snelheid die je bereikt zal dik boven de 25 of zelfs 45 kilometer per uur liggen. Draag daarom voor de veiligheid altijd een helm op je opgevoerde E-bike. Het is wettelijk niet toegestaan om met een opgevoerde fiets op de openbare weg te rijden.
Wilt u uw elektrische fiets opvoeren? Geen probleem, dat is mogelijk! Alle e-bikes vanaf 2013 met middenmotor van Bosch, Impulse, Panasonic, Shimano, Brose en Yamaha zijn daar geschikt voor.