Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ tik hier op 'Herstel netwerkinstellingen' om de netwerkinstellingen te herstellen. Zodra dit voltooid is dien je opnieuw verbinding te maken met je wifi netwerk.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Heb je bereik en staat er in de statusbalk van je iPhone dat je verbinding moet hebben met 2G, 3G, 4G of 5G, maar werkt het internet niet? Probeer dan even je iPhone even in vliegtuigmodus te plaatsen en er weer uit te halen. Mogelijk lost dit het probleem op. Je iPhone opnieuw opstarten kan ook helpen.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Een te grote afstand tussen router en apparaat dat verbinding wil maken met internet. Teveel storingen van andere apparaten in huis, zoals draadloze telefoons, babyfoons, gewapend beton en de magnetron. Storingen door apparaten in de buurt, zoals het draadloze netwerk van de buren.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen onder 'Algemeen' > 'Info' in Instellingen opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
Het kan zijn dat je internet eruit ligt vanwege een wifi-probleem. Meestal wanneer een stoorzender of obstakel in je woning je wifi-signaal blokkeert. Staat er bijvoorbeeld een stoel in de buurt van een wifi-punt, of een babyfoon, dan kan dit je internetsignaal verstoren.
Één daarvan is de optie om automatisch je wifi te laten inschakelen. Dit gebeurt als je in de buurt bent van een bekend wifi-netwerk. De optie is te vinden via Instellingen > Wifi > Wifi-voorkeuren. De wifi wordt weer ingeschakeld bij netwerken van 'hoge kwaliteit.
De gegevens die op een 4G -netwerk worden verzonden, zijn gecodeerd en veel veiliger dan een gratis openbare wifi -hotspot. Hoewel 4G -netwerken ook kunnen worden gehackt zoals al het andere ter wereld, zijn ze om een aantal redenen nog steeds veiliger dan open hotspots.
Wie over een Android-toestel beschikt en een update naar Android 13 heeft uitgevoerd, kan mogelijk geen verbinding meer maken met mobiele data. Een bug in deze update zorgt ervoor dat de APN (toegangspunt) verwijderd wordt waardoor je geen gebruik meer kunt maken van mobiel internet (4G/5G).
Ga op je iPhone naar de Instellingen-app. Tik op Mobiel netwerk en blader omlaag. Je ziet nu een lange lijst met alle apps die op je iPhone staan. Onder de naam van elke app staat het dataverbruik in MB of GB.
LTE en 4G betekenen meestal hetzelfde, dus als je op je gsm LTE ziet mag je ervan uitgaan dat je via 4G aan het surfen bent. En omgekeerd. Meer details? Simpel samengevat: 4G is een netwerkstandaard die een heel snelle mobiele dataverbinding mogelijk maakt.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Wanneer het 5G-pictogram nog steeds niet wordt weergegeven in de statusbalk, is het mogelijk dat de 5G-energiebesparingsmodus is ingeschakeld. In dat geval schakelt jouw toestel automatisch tussen 4G- en 5G-netwerken om zodoende de batterij te sparen.
LTE betekent Long Term Evolution. Dit is niet zomaar een update van een huidig netwerkt zoals het GSM of UMTS netwerk maar echt een volledig nieuw netwerk met nieuwe masten/antennes en alle andere apparatuur.