Kosten Voor Vervanging Kilometerteller Kabel.
De kosten voor een kilometerteller kabel ligt rond de € 5,- als je het zelf maakt. Let wel goed op dat je de goede kabel haalt. Het laten maken in de garage kost je ongeveer € 30,- tot € 60,-, inclusief werkuren.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
Veel snelheidsmeters hebben een afwijking. Dat wil zeggen dat je in werkelijkheid langzamer rijdt dan de snelheidsmeter aangeeft. Een vraag die regelmatig voorkomt bij het CBR is de volgende: “De kilometerteller is defect. Mag je zo gaan rijden?” Het antwoord is JA.
Het komt vaak voor dat de snelheidsmeter van de auto een hogere snelheid aangeeft dan het navigatiesysteem. Het omgekeerde gebeurt zelden. „Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC.
Weet u niet hoe hoog de kilometerstand van een auto op dit moment is, maar wilt u wel weten of deze stand eerder logisch was? Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal.
Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas). Komt de auto uit het buitenland dan is het soms mogelijk om kilometerregistratie op te vragen bij de importeur. Kijk ook wat in de koopovereenkomst is opgenomen over de kilometerstand.
"Er rijden in Nederland 260.000 auto's met een teruggedraaide teller rond." Het is officieel bij wet verboden, maar het gebeurt toch volop: het terugdraaien van tellers van tweedehands auto's. Dit ondanks de dreiging van een boete van 10.000 euro of een jaar celstraf.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Antwoord van Jos. Er is géén norm voor een maximale kilometerstand op de teller van een nieuwe auto. Meestal is dat maximaal enkele tientallen kilometers. Incidenteel kan het weleens hoger zijn wanneer de auto misschien van een ander filiaal of dealer vandaan komt.
Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel bedrijven waar je vrijblijvend kunt uitzoeken hoeveel je motor waard is en waar je het beste bod krijgt.
Vanaf 1 juli 2021 moeten erkende garagebedrijven de kilometerstand van motorfietsen registreren.
Niet alleen het kwaadwillend aanpassen van de stand, ook het corrigeren, repareren of vervangen van een kilometerteller is verboden. Als de teller daadwerkelijk kapot is en dus ook vervangen moet worden, dan moet dat bij de RDW gemeld worden.
ODO staat voor odometer. Het woord is afgeleid van het Grieks: 'hodos' betekent zoiets als 'weg', daarom kan odometer worden vertaald als 'kilometerteller'. Het is dus een teller die de door het voertuig afgelegde afstand meet, in dit geval aan de hand van het aantal omwentelingen van de wielen.
Doe in geval van fraude altijd aangifte bij de politie. Hiervoor belt u met 0900-8844.
Dat hangt een beetje af van het aantal kilometers dat u zelf op jaarbasis gaat rijden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Daarnaast komt er een verplichte tellerstandregistratie voor motorfietsen bij o.a. de overschrijving van het kenteken. Het terugdraaien van kilometerstanden is bij wet verboden. De strafmaat is 10.000 euro boete of een jaar celstraf.
Van een onlogische tellerstand bij de RDW is sprake wanneer de opgegeven kilometerstand bij de kilometerstand controle niet oplopend is ten opzichte van eerdere registraties. Door de jaren heen worden tellerstanden van voertuigen op meerdere momenten geregistreerd.
Als de km stand gaat knipperen (dus het aantal gereden km) in het ritme van de richtingaanwijzers is het tijd om de accu te controleren cq te vervangen. Het probleem is dan opgelost, meer is het niet en het kan geen kwaad.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Nu geldt er voor alle snelheden een ondergrens van 4 km/u. Waar 100 is toegestaan, krijg je dus pas vanaf 104 km/u een boete. Bij 130 pas bij 134 km/u en zo geldt het voor alle snelheden. Ofwel: in Nederland krijg je géén boete voor 1 km/u te hard.
Kilometervergoeding
De meest gebruikte manier om kosten bij je opdrachtgever in rekening te brengen is de kilometervergoeding. Voor elke kilometer die je aflegt breng je dan een bedrag in rekening. Er bestaat geen wettelijke regeling die aangeeft hoe hoog deze kilometervergoeding mag of moet zijn.