Momenteel is 38% van de katoen in onze kleding gerecycled, biologisch of afkomstig uit ons Sustainable Cotton Programme. Wij hebben onder dit programma al 252.800* boeren opgeleid in duurzamere landbouwwerkwijzen en dit zullen er eind 2023 naar planning 275.000 zijn.
Daarom is Primark zo goedkoop
Naar eigen zeggen is Primark zo goedkoop, omdat ze niet adverteren, lang op voorhand bestellen in enorm grote aantallen met minder marge, hun kleren dichtbij de fabrieken aankopen zodat de transportkosten laag liggen en ze hun leveranciers snel betalen.
Nu blijkt uit onderzoek van Quartz dat kledinggigant H&M valse milieuscores verspreidt. H&M gebruikt de Higg-scores al jaren. Duurzaam shoppen wordt voor consumenten niet makkelijk gemaakt. Er is een oerwoud aan keurmerken in de supermarkt, en ook in de kledingindustrie sijpelen duurzame labels door.
Bij duurzame ontwikkeling is dus sprake van een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen. Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen, zijn duurzaam.
Volgens het duurzaamheidsrapport van H&M wordt 20 procent van de vezels van de verzamelde kleding gerecycled en hergebruikt. Het bedrijf benadrukt dat het niet méér vezels kan gebruiken zonder in te leveren op kwaliteit.
WE WERKEN AAN EEN CIRCULAIR ECONOMISCH MODEL WAARBIJ WE DE LEVENSDUUR VAN ONZE PRODUCTEN KUNNEN VERLENGEN VIA REPARATIEPROGRAMMA'S, WEDERVERKOOP EN DONATIE VAN GEBRUIKTE KLEDING. HET NAKOMEN VAN ONZE DUURZAAMHEIDSBELOFTES IS EEN UITDAGING DIE WE NIET ALLEEN KUNNEN AANPAKKEN.
De weg naar klimaatneutraal
Coca-Cola in Nederland heeft als doel om tegen 2040 klimaatneutraal te opereren. Deze 'Net Zero' belofte over de hele keten speelt een belangrijke rol in de manier waarop wij kijken naar een duurzamere wereld en hoe we de weg vooruitzien.
Duurzame kleding is kleding die wordt gemaakt met behoud en aandacht voor de planeet, dier en mens. Diervriendelijkheid, eerlijke mensenrechten, het gebruik van materialen die minder impact hebben en goede werkomstandigheden zijn daarbij belangrijke termen.
De doelen richten zich op 5 P's: People, Planet, Prosperity, Peace & Partnerships (oftewel: Mensen, Aarde, Welvaart, Vrede & Partners – maar in het Engels klinkt het net wat beter…).
Duurzame kleding moet uit biologisch en eco-vriendelijk materiaal zijn geproduceerd. Deze materialen worden zowel verkregen door het toepassen van traditionele akkerbouw als door het kunstmatig vervaardigen in een fabriek.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Toegenomen gebruik van duurzamer katoen, van 53% in 2016 naar 96% in 2020 – de retailer heeft bijna de doelstelling van 100% bereikt. In 2020 gebruikte C&A 68% meer duurzame grondstoffen, waarmee het haar doel niet alleen bereikte, maar met 1% overschreed.
Nomad en Decathlon
Dat terwijl het bijna allemaal dure merken zijn", zegt Oskam van Rank a Brand. Het Britse Hi-Tec voldoet zelfs aan geen enkel criterium. Nomad doet het met drie procent nauwelijks beter. Ook de merken van Decathlon, Quechua en Kalenji doen vrijwel niets op gebied van duurzaamheid.
Kinderarbeid wordt absoluut niet getolereerd in de gehele toeleveringsketen van Primark; dit is onaanvaardbaar. Dit staat duidelijk omschreven in de Gedragscode van Primark, die is gebaseerd op de normen van het Ethical Trading Initiative (ETI) en de International Labour Organisation (ILO).
Verklaring over Arthur Ryan, oprichter van Primark
De heer Ryan is 83 jaar geworden.
Welkom bij de grootste Primark ter wereld in het centrum van Birmingham. Dit is onze nieuwste flagshipstore. De winkel is zelfs zo groot dat hij ons een Guinness-wereldrecord heeft opgeleverd als grootste modewarenhuis ter wereld!
People Planet Profit (ook wel: de drie P's) is een term uit de duurzame ontwikkeling. Het staat voor de drie elementen people (mensen), planet (planeet/milieu) en profit (opbrengst/winst), die op harmonieuze wijze gecombineerd zouden moeten worden.
Duurzaamheid wordt vaak omschreven aan de hand van de drie P's: People, Planet en Profit. Het gaat er bij duurzaamheid om dat deze drie – mens, milieu en economie – met elkaar in evenwicht zijn. Op die manier zorgen we dat de aarde niet uitgeput raakt en dat deze ook op langere termijn leefbaar blijft.
Lyocell / Tencel
Wat duurzame stoffen betreft, is lyocell – ook wel bekend als Tencel – de absolute top. Naast dat het goed scoort qua duurzaamheid, heeft het ook nog eens hele fijne eigenschappen: het is zacht, zo sterk als polyester en neemt vocht beter op dan katoen. Daarnaast houdt het je net als wol lekker warm.
Beide cola's bevatten veel dezelfde ingrediënten, want zo komen ze aan hun smaak. Deze is dan ook bijna hetzelfde. Pepsi cola bevat alleen een beetje meer suiker, waardoor het drankje iets zoeter is. Dit maakt dat veel mensen Pepsi bij de eerste slok lekkerder vinden.
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Nestlé een duurzaam imago heeft. En dit ook systematisch cultiveert. De leidt er onder meer toe dat het bedrijf bij de Dow Jones Sustainable World Index (DJSI) zwaar doorweegt. Het haalt er de Top 10 qua gewicht.
Ten eerste: men vindt, in merkloze testen, Pepsi over het algemeen lekkerder. Take that, team Coca Cola. Ten tweede: er is wel degelijk een verschil in smaak tussen de twee. Pepsi is citrusachtiger, terwijl Coca Cola smoother is en een wat vanille-achtiger smaak heeft.