Dit betekent dat ieder teamlid precies weet wat de verantwoordelijkheden zijn en wat er wordt verwacht. Het is makkelijk om prioriteiten te stellen en taken worden niet op andere teamleden afgeschoven. Iedereen heeft dezelfde waarde en houdt zich bezig met de eigen taken en verantwoordelijkheden.
Topteams zijn heel verantwoordelijke teams. Op de eerste plek voelen ze zich heel verantwoordelijk voor het met succes volbrengen van een teamopdracht. Waar willen ze naartoe, wat willen ze samen bereiken. Op de tweede plek voelen ze zich verantwoordelijk voor het versterken en verbeteren van de andere teamleden.
Een sterk team bestaat uit de volgende 10 kenmerken.
Doel. Resultaat boeken kan alleen als het team een helder – objectief en expliciet omschreven – doel heeft waar alle teamleden zich medeverantwoordelijk voor voelen. ...
Mensen die goed kunnen samenwerken, gaan goed om met gedrag van verschillende mensen. Om goed samen te kunnen werken, zijn goede communicatieve en sociale vaardigheden nodig. Denk, doe en test mee. Word lid van ons Medicinfo-panel!
Vraag naar mensen hun favoriete boek, spel of snack (of wat je nog meer kunt verzinnen). Laat mensen dit eventueel ook pakken, zodat je direct ook wat beweging creëert. Even een tripje naar de boekenkast of het voorraadhok dus. Laat mensen vervolgens kort vertellen waarom dit hun favoriet is.
Een groep is een verzameling mensen die hun inspanningen coördineren, terwijl een team een groep mensen is die een gemeenschappelijk doel nastreven. Hoewel ze op elkaar lijken, zijn ze toch verschillend als het gaat om besluitvorming en teamwork.
“Een team of ploeg is een aantal mensen, dat bij elkaar is gebracht, om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel. Behalve een gemeenschappelijk doel en een gedeelde visie over de aanpak, dienen de verschillende teamleden elkaar aan te vullen.”
Een groep medewerkers of studenten werkt samen als een team als: ze in goede harmonie werken aan gezamenlijke taken en doelen; zij elkaar aanvullen in kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten; ze elkaar vertrouwen en steunen; onderling open communiceren.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
De Britse onderzoeker Meredith Belbin bekeek wat de meest voorkomende en belangrijkste teamrollen zijn. Met behulp van deze teamrollen kun je inschatten wat jouw toegevoegde waarde is in een team en met wie je het beste kunt samenwerken. Handig voor wanneer je een nieuw project start, van baan of team wisselt.
Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden. De teamleden moeten zich eigenaar van het doel voelen en er volledig achter kunnen staan. Zo wordt een goed doel dus ook 'gedragen'.
De eerste stap om erachter te komen of iemand in je team past, zit in het voorwerk: onderzoek wat je nodig hebt in je team. Wat is keihard nodig in je bedrijf, maar gebeurt nu niet of te weinig? Of vertrekt een huidig teamlid en zoek je vervanging? Wat helpt is om te kijken naar wat iemand gaat bijdragen in je bedrijf.