Bij het inparkeren en het wegrijden uit een parkeervlak moet een bestuurder iedereen voorrang geven. Ontstaat er een aanrijding bij het wegrijden uit een parkeervlak dan betaalt de uitparkerende bestuurder de schade.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten het overige verkeer voor laten gaan. De bijzondere manoeuvre is een handeling die we eigenlijk vooraf niet hadden voorzien te moeten doen en waarvoor niets verder is geregeld in de wet.
De bestuurder die de bijzondere manoeuvre uitvoert dient alle overige verkeersdeelnemers voorrang te verlenen. De persoon die de uitrit uitrijdt of de de automobilist die op de weg keert dient dus al het andere verkeer voor te laten gaan alvorens de bijzondere manoeuvre uit te voeren.
Voorrang van rechts geldt meer dan je denkt
Deze voorrangsregel is niet alleen van toepassing op kruispunten. Ze geldt ook op parkings of op een plein waar er verkeer uit alle richtingen komt.
En is uitparkeren een bijzondere manoeuvre? Inparkeren is geen bijzondere manoeuvre, omdat je niet invoegt in een andere verkeersstroom. Een leeg parkeervak is geen verkeersstroom.
Met vooruit inparkeren en achteruit wegrijden heb je veel meer ruimte nodig om de bocht te nemen. Dat betekent dat je niet elke vrije plek kan gebruiken, en ook meer kans op parkeerschade.
30% minder ongevallen bij achteruit parkeren
Het meest risicovolle moment doet zich immers voor bij het uitrijden, en dat verloopt veiliger wanneer het voorwaarts gebeurt. Op zoek naar een voordeligere autoverzekering? Hierop moet je letten.
Privéparkings zijn parkeerplaatsen die enkel voor een bepaald publiek toegankelijk zijn. Onder andere parkings aan appartementen die voorbehouden zijn voor bewoners of parkeerruimte voor werknemers aan bedrijven worden gezien als privé.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Voor bestuurders gelden in Nederland de volgende voorrangsregels: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Deze regel geldt niet voor bestuurders die van een onverharde weg komen, zij verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
Kan je zakken op je bijzondere verrichtingen? Dan hoef je dit tijdens het afrijden niet meer te doen. De toets kan je zien als een proefexamen. Je kan niet zakken of slagen voor je rijbewijs.
Het open laten staan is conform artikel 54 RVV geen bijzondere manoeuvre! Daarnaast vorderen wij namens onze cliënt niet conform de OVS. Er zou vervolgens sprake zijn van eigen schuld, omdat cliënt het andere verkeer onnodig heeft gehinderd door zijn portier open te laten staan.
Bestuurders mogen zwakke weggebruikers niet in gevaar brengen en moeten hun in de meeste gevallen voorrang verlenen.
Voorrang van rechts – aan rechts is eigenlijk de juiste term – is de algemene regel op kruispunten waar geen verkeersborden of verkeerslichten staan of het verkeer niet door een bevoegd persoon geregeld wordt.
Rechts gaat voor
De belangrijkste regel op een gelijkwaardige kruising gelijkwaardig kruispunt is dat alle bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.
Als je voertuig slecht geparkeerd staat op een privéparking, zal je geen boete krijgen. Maar je bent wel verplicht om de instructies (bijvoorbeeld door middel van bewegwijzering) die opgelegd worden door de eigenaar van de parking, te respecteren.
Als u ziet dat iemand onterecht op zo'n plek parkeert, kunt u dit melden bij de politie via 0900-8844.
Er is geen bebording nodig om aan te geven dat het parkeren op het trottoir verboden is. Het enkele feit dat sprake is van een trottoir, brengt met zich mee dat het stilstaan en parkeren verboden is. Het moet wel voldoende duidelijk zijn dat sprake is van een trottoir.
Veilig inparkeren
Medewerkers van hulpdiensten parkeren hun voertuig vaak achteruit in, zodat ze vanuit deze geparkeerde positie snel weg kunnen rijden als dat nodig is. Bij veel petrochemische bedrijven wordt personeel en bezoekers zelfs verplicht om achteruit in te parkeren.
Achteruit inparkeren
Door achteruit te rijden met een koude motor verbruik je ongeveer de helft extra aan brandstof. Dit voorkom je door je auto altijd achteruit in te parkeren.
Terwijl jij stapvoets langs de geparkeerde auto's rijdt, scant Park Assist de vrije ruimtes. Bij een geschikt plekje, hoef je alleen maar je Volkswagen in zijn achteruit te zetten, je stuur los te laten en zachtjes gas te geven en te remmen. Park Assist doet de rest.