Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Er zijn véél factoren die motiveren. Erkenning, waardering, afwisselend en uitdagend werk, zinvol bezig zijn, het sociale aspect van werken, verantwoordelijkheid hebben, leermogelijkheden, loopbaanmogelijkheden, ...
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Mensen nemen geen verantwoordelijkheid, kunnen niet zelfstandig werken. Mensen hebben motivatieproblemen, communiceren niet goed met elkaar of dragen onvoldoende bij aan het resultaat. Het veranderen van je mensen in je team is meestal niet de oplossing. Andere mensen veranderen is lastig en misschien wel onmogelijk.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Wie tegen jou roddelt, zal ook over je roddelen. Zeg daarom tegen je collega's dat je liever geen onwaarheden, speculatie of intimiteiten over collega's bespreekt. Vraag eens op de man af: "waarom vertel je me dit?" Zo bevorder je het ontstaan van een nieuwe norm. Praat over geruchten alsof het je niet uitmaakt.
Geef jouw medewerkers complimenten en geef aan waarom hun werk zo goed is. Maar bespreek ook wat er beter kan. Op deze manier voelt de medewerker zich gehoord, gewaardeerd en kan hij of zij zich verbeteren. Als je op een unieke wijze complimenten wil geven, bekijk eens onze complimenten printable.
Er zijn 3 dingen die mensen helpen om 'in flow' te komen: intrinsieke motivatie, plezier en uitdaging. Ook werkomstandigheden hebben invloed. Denk bijvoorbeeld aan comfort of werkuren. Werknemers die regelmatig in een staat van flow verkeren, zijn meer gemotiveerd, presteren beter en maken makkelijker contact.
Intrinsieke motivatie ontstaat bij uitstek door persoonlijke erkenning, door een goede sfeer en fijne mensen om mee samen te werken. Ook het gevoel dat je jezelf ontwikkelt, dat je bijleert, uitdagingen aangaat en dingen doet die je interessant vindt, kunnen de intrinsieke motivatie versterken.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.