Drogisterijketen Kruidvat blijft wat het aantal vestigingen betreft verreweg de grootste winkelketen van Nederland. Albert Heijn staat op de tweede plaats, Jumbo is derde.
Hema heeft in Nederland 540 winkels, Zeeman heeft er 454. Verder staan er vooral veel supermarkten, drogisten, tankstations en winkels voor huishoudartikelen bovenaan de top honderd. Deze wordt aangevoerd door Kruidvat met 974 vestigingen; daarna volgen Albert Heijn en Jumbo met respectievelijk 949 en 662 filialen.
Kruidvat heeft van alle retailers in Nederlandse grootste aantal winkels: met 974 stuks zijn dat er net iets meer dan Albert Heijn (949), al maakt die laatste wel een inhaalbeweging. Jumbo (662), Gall & Gall (609) en Hema (540) volgen op geruime afstand.
Supermarktketen Albert Heijn heeft zijn marktaandeel in 2022 weten uit te breiden van 35,7 procent naar 37 procent. Daarmee is de grootste supermarktketen van Nederland opnieuw gegroeid. Dat meldt marktonderzoeker NielsenIQ. Als gevolg van de gestegen prijzen steeg ook de omzet van de supermarktbranche.
AH groeide vorig jaar met bijna 100 winkels naar 1.154 filialen en een marktaandeel van 37 procent. Jumbo telde eind 2022 zes winkels minder dan een jaar eerder. Het marktaandeel daalde naar 21,5 procent. De supermarkten in Nederland behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 46,3 miljard euro.
Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels. 'We hebben fors geïnvesteerd in de verbouwing van onze winkels', zegt ceo Marit van Egmond.
Albert Heijn groeit met de overname verder door. Het Zaanse supermarktbedrijf is veruit de grootste supermarktketen van Nederland, met een marktaandeel van 35,9 procent in 2021.
Discounter Lidl heeft voor het eerst meer winkels in Europa dan concurrent Aldi. Lidl telt volgens marktonderzoeker ACNielsen 7271 vestigingen, tegen 6997 Aldi-winkels.
Net als eerdere jaren is en blijft het Amerikaanse Walmart de grootste retailer ter wereld, gevolgd Amazon. Discounters, zoals Schwarz Gruppe (Lidl), Aldi en het Amerikaanse Costco, staan op de plaatsen 3, 4 en 5.
Op de Amsterdamse P.C. Hooftstraat opende op 17 februari Karmaloog, de duurste winkel van Nederland. Een jas van een ton of schoenen van 38.000 euro: niets is te gek voor Karmaloog, de duurste winkel van Nederland die op 17 februari is geopend.
Westfield Mall of the Netherlands: het grootste winkelcentrum van Nederland!
Drogisterijketen Kruidvat blijft wat het aantal vestigingen betreft verreweg de grootste winkelketen van Nederland. Albert Heijn staat op de tweede plaats, Jumbo is derde. Gemeten naar winkelmeters is Albert Heijn nog steeds de grootste. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 Winkelformules van onderzoeksbureau Locatus.
In 2022 voegde Albert Heijn 113 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.200 winkels.
Onder andere Didi, Sandwich, Smit Mode, en conceptstore Hutspot sloten hun deuren. Begin 2021 werd bekendgemaakt dat ook de winkels Miss Etam en Steps uit het straatbeeld verdwijnen.
De Jumbo Foodmarkt in Breda is met een verkoop vloeroppervlak van zesduizend vierkante meter de nummer één op de lijst van grootste supermarkten van Nederland.
Er spelen twee problemen voor de hypermarkt in Nederland: traditie en regelgeving. Nederland is dichtbevolkt en daardoor heeft een winkel in een stads- of dorpscentrum al snel voldoende klanten om rond te komen. Ook houden veel Nederlanders niet van groot.
Streekwinkel 't Verst staat op een kruising van twee wegen in de Grote Veenpolder in het zuiden van Friesland. Foto's: Albert Hendriks Friesland Holland Nieuwsdienst.
De winst steeg met 14 procent tot 2,5 miljard euro. De omzet van het moederbedrijf van supermarktketen Albert Heijn, Etos en Bol.com, steeg in het slotkwartaal met 15,9 procent tot 23,3 miljard euro, geholpen door de sterkere dollar.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Geschiedenis. Lidl is in 1930 ontstaan uit een groothandel, opgericht door Joseph Schwarz, onder de naam Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgroßhandlung.
Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs. Zijn eigen naam wilde hij niet gebruiken, dat leek te veel op 'Schwarzmarkt', ofwel de zwarte markt.
Jumbo is de goedkoopste, klanten zijn daar per persoon €3,08 kwijt. Dat scheelt een stuiver met Albert Heijn en Hoogvliet, die allebei uitkomen op €3,13. Plus zit met €3,22 daar weer €0,09 boven. Omgerekend naar percentages blijven de verschillen tussen Jumbo en AH/Hoogvliet beperkt tot minder dan 2 procent.
Dirk van den Broek is de goedkoopste supermarkt voor alledaagse producten. Dat blijkt uit een steekproef van het consumentenprogramma Kassa bij zes supermarktketens.
Dirk van den Broek mag zich opnieuw 'Beste supermarkt van Nederland' noemen. Ook dit jaar wint Dirk de felbegeerde publieksprijs tijdens de ABN AMRO Retailer of the Year verkiezingen in de categorie supermarkten. In de afgelopen periode brachten consumenten ruim 300.000 stemmen uit op ruim 500 retailers.